IT Operations (ITO)

Banner_serverAz IT Operations (ITO) egy sokoldalú részleg, mely az informatikai szolgáltatások széles körét kínálja nemzetközi ügyfeleink számára német és angol nyelven. Kollégáink standard és ügyfél-specifikus folyamatok alapján végzik tevékenységüket rendkívül heterogén technológiai környezetben.

Munkatársaink végzik a T-Systems International szinte mindegyik stratégiai ügyfelének támogatását partnereink egyre nagyobb megelégedésére. Legfőbb ügyfeleink a T-Systems, Deka Bank, Deutsche Post DHL, Shell, Philips, Daimler, Heineken, E.On, Portigon, Georg Fischer, British American Tobacco.

Szolgáltatási portfóliónk két nagy területet fed le: üzemeltetést és támogatást. A támogató kollégák legfőbb feladatai ügyfél megrendelések feldolgozása, teljesítése, különböző jelentések, belső elszámolások, riportok létrehozása és publikálása, felhasználói jogosultságok, licencek beszerzése, biztonsági támogatás, erőforrás menedzselés, audit támogatás és presales tevékenység.

Az üzemeltető kollégák elsősorban informatikai alkalmazások, köztes szoftverek, operációs rendszerek, adatbázisok, adatközpontok, hálózatok, tárhelyek adminisztrációját végzik. Ez többek között magába foglalj a tervezést, üzembe helyezést, telepítést, módosítást, karbantartást, frissítést, monitorozást, távoli felügyeletet, fejlesztést, a felmerülő hibák javítását, ügyfél specifikus kérések teljesítését, migrációk lebonyolítását, riportok készítését, biztonsági előírások betartását, teljesítmény problémák analizálását, hálózati adatmentés végrehajtását.

Helyszínek: Budapest, Debrecen, Pécs, Szeged.

Az ITO szolgáltatási portfóliója az alább üzemeltetői területeket fedi le:

Database

Az adatbázis üzemeltetés egy kiemelten bizalmi feladat, hiszen az üzemeltető kollégáknak teljes hozzáférésük van az ügyfél adataihoz. Ezen felül a legrövidebb adatbázis leállás is komoly problémákat okozhat produkciós környezetben. Az Oracle adatbázis rendkívül széleskörűen skálázható és gyakran használják nemzetközi vállalatok adatainak kezelésére és feldolgozására.

Az Oracle DB egy relációs adatbázis kezelő köré épített keretrendszer, amelyben az objektumok az SQL nyelv segítségével közvetlenül elérhetővé válnak úgy a felhasználók, mint az alkalmazások számára. A nálunk dolgozó Oracle Adatbázis Adminisztrátorok (DBA) dolga az adatbázisok folyamatos és hibamentes működésének a fenntartása. Ez napi szinten különböző feladatokat jelent. Ez lehet adatbázisok telepítése, törlése, frissítése; felhasználók és jogosultságok kezelése az adatbázisban, a rendelkezésre álló tárterület monitorozása, tervezése, szükség esetén bővítése; az adatbázis teljesítményének javítása; adatbázis objektumok módosítása vagy adatbázis mentése és helyreállítása.

Operating Systems

Az operációs rendszerek (Operation Systems – OS) feladata a számítógép hardverének működtetése, erőforrások elosztása, programok végrehajtásának ütemezése,  valamint a felhasználó és a rendszer közötti kommunikáció biztosítása. OSS csoportjainkban a nagyvállalatoknál elterjedt operációs rendszerek telepítését, üzemeltetését végezzük. Ilyen a Windows Server minden verziója, illetve külön csoportokban Unix alapú rendszerek: HP-UX, Solaris, AIX, Linux különböző változatai. Feladataink közé tartozik a hardverhibák detektálása és a javítás koordinálása, operációs rendszer szintű változtatások végrehajtása, security patchek telepítése. Hibaelhárítás során nagyon fontos összekötő szerepünk az OS alatti (Hardware, Storage, Classic és Virtuális Infrastruktura, Hálózat) és feletti (Middleware, Adatbázis és Applikáció) rétegek támogató csoportjai közötti koordináció.

Mainframe

E területen dolgozó kollégák feladata a legnagyobb kapacitású és egyben a legmegbízhatóbb informatikai rendszerekhez, a Mainframekhez kapcsolódik. A Mainframe rendszerek technikai alapja még jóval a személyi számítógépek megjelenése előtt alakult ki, és azóta is folyamatosan fejlődik. A legnagyobb vállalatok kulcsfontosságú rendszereinek egy jelentős része is Mainframe környezetben üzemel. A ITO Mainframe csoporton belül ezeknek a rendszereknek az adminisztrációját végezzük számos részterületen, mint például: applikáció és adatbázis üzemeltetés, alkalmazásmonitorozás, user management, adattárolás, adatátvitel, hálózat üzemeltetés. Csapatunk a németországi kollégákkal szoros együttműködésben dolgozik azon, hogy a T-Systems Mainframe üzemeltetés a lehető legmagasabb szakmai színvonalon valósuljon meg.

Middle-ware Operation

Mi is az a middleware? A más néven köztesszoftvernek nevezett technológiák egyre szélesebb körben terjednek el az informatika világában. Funkciójukat tekintve sem az operációs rendszer, sem az alkalmazás rétegéhez nem tartoznak. E két szint között teremt kapcsolatot, ezzel biztosítva az üzleti logika platformfüggetlenségét. A middleware egyfajta szolgáltatásplatform, mely biztosítja az alkalmazás számára az erőforrásokat, a kapcsolatokat és a kommunikációt. A ITO által üzemeltetett rendszerek közt jócskán találunk middleware technológiákat. Az egyszerűbb kiszolgálóktól a bonyolultabb alkalmazásszerverekig. Több nagy ügyfelünknek üzemeltetünk J2EE alkalmazásszervereket. Ezek közül a legjelentősebbek: IBM Websphere Application Server, Oracle Weblogic Application Server, Oracle GlassFish, Apache Tomcat. A java alkalmazásszerverek lehetővé teszik a partnereink számára, hogy magas rendelkezésre állású és skálázható web-alkalmazásokat használjanak a mindennapokban. Az egyes rendszerek közötti adatcserét az úgynevezett Messaging rendszerek biztosítják. A teljesség igénye nélkül a következő rendszereket üzemeltetjük: IBM WebSphere MQ, Oracle Enterprise Messaging Service, Swift MQ, Tibco Rendezvous. Mivel az említett eszközök a végfelhasználók számára az Interneten vagy az ügyfelek belső hálózatán érhetőek el, így elengedhetetlen, hogy ne foglalkozzunk a különböző webszerver és WCMS megoldásokkal. Éppen ezért a kollégáink magas szinten értenek például IIS, Apache, Livelink, Adobe CQ5 és egyéb kiszolgálókhoz is.

Security

A Security terület nagyvállalatoknak nyújt menedzselt IT biztonsági szolgáltatás. Az IT biztonsági szakértők tevékenysége a biztonsági megoldások teljes életciklusát lefedi. Legjelentősebb szolgáltatásaink: a Security Information and Event Management (SIEM), Antivirus Emergency and Response (TEAM AVERT), Trust Center Solutions, Corporate PKI, Desktop Security & Encryption Solutions, Antispam & Email Encryption.
Közép Európában egyedülálló tanulási, tapasztalási lehetőséget biztosítunk az IT Security szakma iránt érdeklődő gyakorlott és pályakezdő kollégáknak is.

Application Support

Alkalmazás üzemeltetés: avagy mi történik a tűzvonalban? Ügyfeleinknek nyújtott informatikai szolgáltatások több réteget lefednek. Ezek közül az alkalmazás üzemeltetés van úgymond a „legközelebb” az ügyfeleinkhez. A szervereken futó, többnyire egyedi fejlesztésű alkalmazásokat a felhasználók klienseken keresztül érik el, mely lehet böngésző, desktop alkalmazás, vagy egy speciális hw-sw megoldás is. Egy-egy applikációt akár több ezer vagy tízezer felhasználó is használhat egyidejűleg. Éppen emiatt fontos, hogy a kollégáink széleskörű szakértelmemmel rendelkezzenek.

Az üzemeltetés Windows és Linux szervereken egyaránt folyik és szinte az összes felelhető interfész használatban van valamely alkalmazásnál. A kiszolgálói palettán megtalálhatóak webszerverek, tartalomkezelők, fájlszerverek, melyek többféle protokollon keresztül kommunikálnak  a környezetükkel. Mindezekből látszik, hogy az üzemeltetőknek mindenhez érteniük kell. Kollégáink szkriptek írásában is nagy tapasztalattal rendelkeznek. Főként Perl, batch, bash, PowerShell környezetekben íródnak a környezet karbantartását szolgáló segédprogramok.

Alkalmazásüzemeltetőként lehetőség nyílik átfogó képet kapni az informatika különböző területeiről, annak ipari alkalmazásáról, mely kép későbbiekben segítséget nyújt a specializálódáshoz. Sok kiemelkedő szakembernek volt „ugródeszkája” valamely alkalmazásüzemeltetői csoport.

Network

Az ITO fontos részét képezi a Network csapat, melynek legfőbb feladata a hálózat üzemeltetése. A csoporttagok több évnyi szakmai tapasztalattal rendelkeznek, így szakmai tudásuk kiemelkedő e területen.

Feladataik közé tartozik az interneteléréshez szükséges infrastruktúra kialakítása, az ezzel kapcsolatos problémák megoldása, a folyamatos hálózatbővítés és annak átalakítása. A Network csoport gondoskodik az ITSH hálózatának védelméről, a tűzfalak üzemeltetéséről, a több mint 500 darab különféle hálózati eszköz (switch, tűzfal, stb.) zavartalan működéséről, a cégen belül szinte minden dolgozó asztalán megtalálható telefonhoz kapcsolódó Office Avaya rendszer működtetéséről is. Az említett feladok elvégzése, és a hálózatok fenntartása érdekében a csoport 7*24-es ügyeletben igyekszik minden incidenst szaktudásának megfelelően megoldani.

SAP

Cégünk széles körű kínálatában SAP üzemeltetés is szerepel. Az SAP a világ vezető integrált vállalatirányítási rendszere, amely egy adott cég összes vállalati folyamatát lefedő programcsomagját jelenti. Ügyfeleink rendszereit a T-Systems Cloud (APPCOM) szolgáltatásán keresztül biztosítjuk. Ezen platformon több mint 960 SAP SID-et üzemeltetünk, melyen a teljes SAP portfólió termékei megtalálhatóak. Főként Linux operációs rendszeren, Oracle adatbázis háttérrel. A hagyományos üzemeltetési feladatokon túl implementációs és projekt jellegű megbízásokat is végeznek a kollégák. A csoportok így különböző technikai felkészültséget és szakmai gyakorlatot igénylő munkákban vehetnek részt, amelyben minden munkatárs találhat szakmai fejlődési szintjének megfelelő kihívást a juniortól a szenior szintig.

Application Management

Az Application Management egy komplett terméklánc, ami lefedettséget ad az ügyfeleink számára szolgáltatott szoftvercsomagok elkészítésétől kezdve a tesztelésen keresztül egészen a hibaelhárításig. A Customer Engeniering, Scripting, Packaging lehetővé teszi, hogy a T-Systems International az ügyfeleinek kontrollált, karbantartott munkaállomásokat biztosítson. A Quality Assurance csoport feladata a minőségbiztosítás; fő tevékenységük a tesztelés, ezen kívül teszt menedzseri és onsite coordinator-i feladatokat is ellátnak kollégáink. A SW Deployment magában foglalja a szerverek támogatását, a szoftverek installálását Empirum és SCCM környezetben, hibaelhárítást 2nd és last level szinten, infrastruktúra felépítését karbantartását és Pach Mangementet.

DSC (Dynamic Services for Collaboration)

DSC-n a kollégák felhő alapú szolgáltatásokat nyújtunk, mint a Hyper-V virtualizáció, DPM-mel mentés, SCOM-mal monitorozás, a különböző verziójú és típusú SharePoint környezetek felépítése, konfigurációja. A Microsoft Active Directory és Exchange termékeivel a felhasználók számára vállalati levelezőszerver szolgáltatást biztosítunk, melynek segítségével hozzáférhetnek e-mailekhez, naptárakhoz és névjegyalbumokhoz gyakorlatilag bármikor és bárhonnan: asztali gépekről, laptopokról és mobil eszközökről egyaránt. A mindennapi operáció során incidens illetve change managementtel is foglalkozunk, de az AD csapat napi szinten requestek kezelésével is végzi. Ha bármilyen változtatást kell végrehajtani egy Exchange vagy AD szerveren, akkor ahhoz szükséges RFC-t és runbook-ot mi írjuk. Feladatkörünkbe tartozik a teljes DSC-s infrastruktúra monitorozása.

Mobile Device Management

A Mobile Device Management mobil eszközök központi irányítását jelenti. Az okostelefonok, táblagépek elterjedésével egyre nagyobb szerepet kap ezen eszközök vállalati infrastruktúrába való beillesztése. Ez biztosítja többek között a távoli szoftverdisztribúciót, adatcserét, adatbiztonságot, email konfigurációt. Feladatunk az ezekért felelős alkalmazások tesztelése, üzemeltetése és 2nd és last level szintű támogatása. Emellett fejlesztés, erőforrás-felszabadító automatizálás, rendszerépítés és konfigurálás is bővíti profilunkat. Hozzáállásunk eredményeként VIP támogatást is nyújtunk. Tevékenységünk révén biztosított a mobil kapcsolattartás és kollaboráció, függetlenül a felhasználók tartózkodási helyétől. A szolgáltatások magas rendelkezésre állását proaktív szervermonitorozással, 7×24 –es szerverfelügyelettel biztosítjuk.

 

Az informatikai rendszerek üzemeltetése és támogatása munkakörtől függően kollégáink részéről széles körű folyamat- és rendszerismeretet igényel. ITO-n kiemelt szerepet kap az operációs rendszerek, adatbázisok, szerverek üzemeltetéséhez szükséges tudás (Linux, AIX, Windows, Solaris, Oracle, MSSQL, MAXDB, x86, PowerPC platformok). A biztonsági szolgáltatásokkal foglalkozó kollégák a Mcaffe/TrendMicro/ISS/RSA/Symantec megoldások, a Perimeter Security-, Log elemzési- és a támadási/védekezési módszerek rejtelmeit illetően mélyíthetik tudásukat. A csoportok egy részének munkájához hálózatos háttér (Cisco, Juniper, Chec3456öüóúkpoint, F5, ADVA) ill. fejlesztői háttér (PERL, Shellscript, PL/SQL, HTML, JS, PHP, Java) szükséges. A monitorozó kollégák szerver, OS, performance, application, data base területein kell, hogy jártasak legyenek. Az elvárt kompetenciák között megemlíthetjük még a vállalatirányítási rendszerek ismeretét (SAP), a virtualizációs technológiák ismeretét (Vmware, Hyper-V), a storage és backup tudást (SAN, NAS, Netup, Veritas) vagy a high availability (Cluster, Failover, Loadbalancer, DR) ismereteket. A kollégák nagy többségénél a napi munkavégzéshez az ITIL folyamatok (Incidens, Problem, Change, Order Management) alapos ismerete szükséges.

Az ITO a fenti területek magasan kvalifikált, nemzetközileg is elismert szakértőit tudhatja a tagjai között, de nem ritka az sem, hogy valaki gyakornoki munkakörből pár év alatt fejlődött a szakma legjobbjai közé, így az üzletág szívesen invesztál fiatal tehetségek támogatásába. A nálunk dolgozó kollégáknak lehetőségük van folyamatos szakmai képzéseken túl a legmodernebb termékek használatára komplex virtuális infrastruktúrán. Az informatikai szolgáltatások széles körének megismerése mellett, alapos tudást szerezhetnek a folyamatok működésének tekintetében, és tervezési, koordinálási és végrehajtási tekintetben is. Továbbá nemzetközi projektekben való részvétel mellett számtalan lehetőséget kapnak az organizációs, kommunikációs és nyelvi képességek fejlesztésére.