Tükör által világosan

figyelo_hetilap_logo[1]Többet kell kockáztatniuk a válság óta folyamatosan változó környezetben a nagy cégek első embereinek, akik a célok elérését egyebek mellett a munkatársak kreativitásának felszabadítása révén remélik elérni.

Sok szempontból irigylésre méltó, mégis nehéz feladatot kapott Villányi Péter, az Avis Budget Group BSC Kft. ügyvezetője jó másfél évvel ezelőtt. A cég a világ egyik legnagyobb autókölcsönző vállalatának szolgáltató központjaként 2004 januárja óta végez régiós üzleti támogatói tevékenységet Budapesten, jelenleg tíz nyelven. Központosítások következtében 2011 végén új szolgáltatásokat kellett bevezetniük, az addig 300 fős szervezetet hét hónap alatt a duplájára bővítve. Villányi Péter és vezetőtársai előtt nehéz út állt. A korábban alkalmazott folyamataik szerint a toborzás hosszadalmasnak tűnt, hiszen az addigi létszámot nyolc év alatt érték el, anyanyelvű munkatársak felvételéhez például elemzéseket kellett volna készíteniük a piacról. Ehelyett vállalták és kezelték a kockázatokat, az olyan ritka nyelvre például, mint a norvég, az éppen szükséges három helyett előrelátóan tíz ügyfélszolgálati munkatársat kerestek.

A folyamat jól sikerült, idén márciusban a cég a Nemzeti Külgazdasági Hivatal Év befektetője díjazottjai közé került, a legnagyobb mértékben növekedő regionális központként. A növekvő létszám miatt – szintén márciusban – a vállalat új irodaépületbe költözött, amelyet vonzóvá kellett tenni az átlagosan mindössze 29 éves munkavállalók számára. Választásuk a XIII. kerületi, a környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve megtervezett Green House-ra esett. Nyitott tereket hoztak létre, hogy megfeleljenek az ifjú dolgozóik által támasztott követelményeknek. A munkatársak csak mintegy 10 százaléka dolgozik cellás irodában. Villányi Péternek sincs saját szobája, sem széke, sem asztala. Mindig máshova ül le, így javul a kommunikáció.

Felszabadított kreativitás

Az Avis első embere hosszabb távon az öntanuló szervezet megteremtését tartja az egyik legnagyobb kihívásnak, akárcsak Kürti Sándor, az adatmentéssel és IT-biztonsággal foglalkozó Kürt Zrt. elnöke. Ennek érdekében a cégnél negyedévente “néznek tükörbe”, azaz hasonlítják össze a végrehajtás eredményét a tervvel, és kigondolják, hogyan lehetett volna jobban teljesíteni. Méréseik alapján évente négyszer javítják, szabályozzák teljes működésüket, követve vevőik viselkedését és a piaci trendeket.

A Microsoft magyarországi leányvállalatánál a 2011 októberében bekövetkezett vezetőcsere hozott változást a menedzsmentszemléletben. Papp István, az új ügyvezető a hatékonyság növelése érdekében helyezte előtérbe a cégen belüli vállalkozói szemléletet, az úgynevezett intrapreneurshipet. Ennek jegyében törekednek arra, hogy a munkatársak még inkább magukénak érezzék a céget. Az intrapreneurship lényege ugyanis a problémák és feladatok egyéni meggyőződés alapján történő megközelítése. Beosztásától függetlenül mindenkit arra bátorítanak, hogy ha egy jó üzleti lehetőséget lát vagy jut eszébe, ossza meg a vezetőséggel.

Ha az ötlet elég jónak ítéltetik, akkor erőforrást is rendelnek mellé, így egy kezdetben vakmerőnek tűnő gondolatból villámgyorsan válhat sikeres projekt. “Ez a szemlélet amellett, hogy felszabadította a kollégák kreativitását, segítette azt is, hogy a vezetők tisztábban lássanak a pályán” – teszi hozzá Papp István. Az egyéni felelősség és szerepvállalás növelése bizonyítottan pozitív hatással van a szervezet moráljára és hatékonyságára. Ezek gyümölcseit szüretelhették le a június 30-ával lezárult pénzügyi évükben, amelyben régiós szinten is kiemelkedő eredményeket ért el a magyarországi leányvállalat.

Magyarország legnagyobb IT-munkaadója 3200 fős létszámával az IT Services Hungary (ITSH). Százszázalékos tulajdonosa, a T-Systems International legfőbb elvárása a növekedés mellett a minőség és a hatékonyság javítása. “A korábbi vállalkozói típusú vezetés helyett sokkal inkább menedzsment típusú vezetésre van szükség” – fogalmaz Bőthe Csaba, akit 2012 júniusában neveztek ki az ITSH ügyvezetőjének.

Az üzletember hozzáadott értékének azt a kultúraváltási programot tartja, amelynek eredménye a nyertes csapat hozzáállás. Ehhez olyan menedzsmentmodellt választott, amely a további növekedést, a nagyobb szervezet irányításával járó feladatokat megfelelően támogatja. Ennek három pillére a változó gazdasági környezetben a transzparencia, az innováció és a megosztás-együttműködés. Előbbi lényege az átlátható működési és döntési modell, a vezetői és dolgozói kör folyamatos tájékoztatása, a visszajelzések tudatos gyűjtése, kezelése és a működést befolyásoló folyamatok megújítása. “Egy ilyen, rendkívül sok munkatársat foglalkoztató cégnél mindenkinek, a tulajdonosnak, a dolgozóknak, a vezetőknek pontosan kell látni, hogy mi és miért történik. Ellenkező esetben pusmogás kezdődik, gyanakvás üti fel a fejét, ami nem sok jóra vezet” – mond egy hétköznapi példát a transzparencia előnyére Bőthe Csaba.

Fórumok, blogok

A folyamatos fejlesztés érdekében innovációs keretrendszert dolgoztak ki a társaságnál. Egyrészt bevezették az úgynevezett Fedex dayt, amelynek során a munkatársak 24 órában foglalkozhatnak a napi feladataik ellátását megkönnyítő fejlesztésekkel. A vállalkozó kedvűek ezt munkaidejükben végezhetik el. Másrészt munkatársaikat fejlesztési javaslatok kidolgozására, gyakorlati megvalósítására ösztönzik. A jó elképzelésekből vállalati segítséggel az ötletgazdák és az őket segítő munkatársak alakítják ki az új eszközöket, alkalmazásokat.

Fontos tényező még, hogy a céget érintő információk, valamint a működést segítő megoldások eljussanak minden munkatárshoz. Hangsúlyt helyeznek arra is, hogy visszajelzéseket kapjanak a kollégáktól a társaságot érintő kérdésekben, és ezt megfelelően beépítsék stratégiájukba. A kétirányú információáramlás megvalósítása érdekében többek között munkatársi fórumokat szerveznek, lehetőség van az ügyvezetővel és más felső vezetőkkel történő személyes beszélgetésre, szakmai közösségi fórumokat, illetve közösségimédia-felületet működtetnek, emellett Bőthe Csabának vezetői blogja is van.

Forrás: Figyelő Hetilap, 2013. augusztus 27.