Mi az a „Big Data”?

BigData[1]A „Big Data” a cégek, az intelligens hálózatok, a magánszektor és az egyéni felhasználók által világszerte és napi szinten előállított óriási adatmennyiséget jelenti.

A „Big Data” a cégek, az intelligens hálózatok, a magánszektor és az egyéni felhasználók által világszerte és napi szinten előállított óriási adatmennyiséget jelenti. Strukturáltan és kielemezve ez a rengeteg információ nagy hasznot hozhat a cégek és ügyfelek számára.

A magánélet és a munka területén egyaránt jelen lévő digitalizáció egyre növekvő adatmennyiségeket eredményez. Exabitek, zettabitek, yottabitek – a hangzásuk alapján akár egy sci-fiből is származhatnának ezek a kifejezések, ám valójában ezek lesznek a jövő adatméretei, ahogy az adatok mennyisége folyamatosan növekszik. Az IBM szerint jelenleg világszerte napi szinten kb. 2,5 exabit adatot állítunk elő – ez egy olyan számot jelent, amit 18 nulla követ, és 2,5 trillió bitnek felel meg. Erre a mértékű adatfolyamra szoktunk „big data”-ként utalni, és ez több forrásból származhat: a mobilinternet használatából, gépek közötti kommunikációból és szenzorok használatából („a tárgyak internete”). A magánélet és a munka területén egyaránt fokozódó digitalizáció napról napra növekvő adatmennyiségeket eredményez.

A Deutsche Telekom változatos technológiák és eszközök segítségével igyekszik a különféle adatokat szisztematikusan feldolgozni és formázni, ráadásul mindezt másodpercek alatt, és amennyire lehetséges, automatikusan. Célja a kapcsolatok felismerése és a minták elemzése, ami ideális segítség lehet olyan modell-előrejelzések összeállításához, amelyek előrevetítenék, hogy milyen irányban alakul a piac, hogyan javíthatók a szolgáltatások, folyamatok és struktúrák, és hogy mit szeretnének a vásárlók, ügyfelek. Erre azért van szükség, mert minél gyorsabban képes egy cég a piac változásaira reagálni, annál jobb esélyekkel indul a versenyben. Ideális esetben ennek révén a cégek olyan helyzetbe kerülhetnek, hogy proaktív döntéseket hozzanak, ahelyett, hogy fáziskéséssel reagálnak az egyes eseményekre.

Big Data hétköznapi helyzetekben

A megfelelően felhasznált „Big Data” magyarázatot adhat a felhasználók fogyasztói és információs viselkedésére, segítséget nyújthat piacok felméréséhez, javíthatja a marketing- és értékesítési kampányokat, támogatást adhat az árképzésnél és optimalizálhatja a logisztikai folyamatokat és az árufolyamot. Az autógyárak koordinálhatják egymás között tevékenységüket, és egyebek közt gyorsabban és hatékonyabban cserélhetik ki a hibás járművek diagnosztikai adatait. A pénzintézetek valós időben értékelhetik ki az aktuális piaci fejlemények kockázatait, és ennek megfelelően alakíthatják portfolióikat. A közlekedési központok figyelmeztetéseket küldhetnek a dugókról közvetlenül a kapcsolódó utakon közlekedőknek, és így hozzájárulhatnak a biztonságosabb és környezetbarátabb közlekedés kialakításához.

Minden információ adott. A „Big Data” analitika az az eszköz, amely segít az adattömeget összegyűjteni, integrálni és elemezni –  majd a vállalkozások számára felhasználhatóvá tenni.

Sven Löfflert, a T-Systems Üzleti Intelligencia és Big Data üzletfejlesztési igazgatóját kérdeztük a „Big Data” és a felhő kapcsolatáról, továbbá a „3V”-ről.

Löffler úr, hogyan jellemezné a „Big Data”-t?

Sven Löffler: A Big Data-nak három jellemzője van: mennyiség (volume), sebesség (velocity) és változatosság (variety). Erre szoktunk úgy utalni, hogy a „3V”. A mennyiség a másodpercenként előállított hatalmas adatözönre vonatkozik. A sebesség azért fontos kérdés, mert az adatok nem halmazokban jönnek, hanem folyamatosan áramolnak. Mindig gyorsabban és gyorsabban kell őket feldolgozni, és lehetőleg valós időben. Végül pedig az egyik legnagyobb kihívást a változatosság jelenti, mert az egyes adatokat strukturálni kell és egymással összefüggésbe hozni, a forrásra való tekintet nélkül. A cél a kontrollálatlan adatfolyamok formázása az értékes információk kinyeréséhez. Ez végső soron hozzásegíthet minket üzleti döntések meghozatalához, és hosszú távú versenyelőnyök megszerzéséhez.

Pontosan hogy kapcsolódik a felhő és a big data?

Löffler: Nagyon egyszerűen fogalmazva: felhő nélkül nincs Big Data. Az internet és a felhő – magánéletünk fokozódó digitalizációja és az üzleti folyamatok virtualizálásának térhódítása – egyszerre teszik szükségessé és lehetővé a big datát. A felhő alapú számítástechnika az egyetlen lehetőség, hogy támogassuk a big data infrastruktúra-igényeit. Hatalmas tárolókapacitást és nagyteljesítményű szervereket és adatbázisokat kínál.

Tudna mondani egy példát a hétköznapi életből?

Löffler: Vegyük példának az on-line kapcsolattal rendelkező autókat: egy telematikus rendszerrel ellátott autóban nincs helye adattárolásnak, viszont másodpercenként friss közlekedési és időjárási információkat küld és fogad, mindezt a felhőnek köszönhetően. Nélküle a sokmillió információ állandó cseréje teljességgel lehetetlen lenne.

Forrás: T-Systems International, sajtóhírek, 2013. május 9.