Interjú Perényi Lászlóval a Gazdasági Rádióban

Gazdasagi_Radio_2014Monitor Délután Érczfalvi Andrással:
Perényi László, az IT Services Hungary Systems Integration (SI) üzletágvezetője.

 

 

Mit kell tudni az IT Services Hungary rendszerintegrációs ágazatáról?
Mv: A stúdióban Perényi László, az IT SH rendszerintegrációs ágazatának igazgatója. Beszélgettünk már többször az elmúlt héten is, meg e héten is. Szinte minden beszélgetésben szóba került az, hogy az önök csoportja, csapata az milyen sikeres lokáció, milyen sikeres csapat. Ugye háromszázan vannak, és szinte minden beszélgetésben szóba került a bizalom kérdése. Az miért fontos ennyire az önök területén?

Perényi László, rendszerintegrációs ágazat-igazgató, IT Services Hungary: Hát már 350 főnél járunk. Tehát ez a szám ez dinamikusan nő, de csak úgy lehet ilyen kapacitásokat fölépíteni, hogyha a bizalmat azt folyamatosan menedzseljük mind az  ügyfelek, mind a tulajdonosok és a kollegák, az alkalmazottak felé is. Értelemszerűen ez egy hosszabb távú vállalkozás, nem lehet egyik napról a másikra ezt kiépíteni. De elég régen vagyunk a piacon, elég hosszú az úgynevezett (…). Hat-hét éve kezdtük el, hatvan főről építettük föl ezt az ágazatot. Jeleztem, 350 főnél tartunk. És olyan komoly nemzetközi partnereink vannak mint a Deutsche Telekom, a Deutsche Post vagy a Toll Collect Németországban jellemzően exportra dolgozunk. Tehát itt még egy érdekesség, hogy hogy tudunk export irányba, külföldre ilyen bizalmat kiépíteni. Hát ez alapvetően a kompetenciákon és az eredményeken és természetesen a versenyképes árakon nyugszik.

Mv: Volt egy nagyon jó mondat, az valahova fölírtam, hogy ez egy igazi sikersztori. Ugye, igen? Igazi sikersztori az önöké, de nem álomutazás. Ezalatt mit értett? Ezt a munkatársak mondják?
Perényi László: hát itt meg lehet kérdezni többféle embert. Ha a kollegákat megkérdezi egyébként, az az érdekesség, hogy egy nagyon elégedett és motivált társasággal dolgozunk. Erre vannak nemzetközi összehasonlítások is. Ha megnézik, akkor most jött ki egyébként éppen a napokban a  Randstadtnak egy elemzése, hogy Magyarországon a második legvonzóbb informatikai nagyvállalat vagyunk, ugyanakkor az Aon Hewitt szerint a legismertebb. Tehát valószínűleg azért valamit jól csinálunk, ezt az alkalmazottak, illetve a piac is látja. A kollegákat meg kell találni a piacon, illetve meg kell tartani, és ez azt jelenti, hogy képzéseket kell nekik adni, illetve versenyképes jövedelmet, perspektívát…

Mv: Beszéljünk arról, hogy hogyan tudják megtartani, motiválni a kollégákat. Azt is tudom, hogy a fluktuáció az tíz százalékos, tehát egyáltalán nem magas, főleg hogyha piaci versenytársakhoz viszonyítjuk. Hát egyébként azt mondta, hogy főleg exportra dolgoznak leginkább. Mond egy-két munkát, jellemző munkát? Itt nem egyszerű szoftverfejlesztésről van szó.
Perényi László: Hát igen, a rendszerintegráció az sokaknak egy ilyen kakukktojás lehet, hogy mi is, mert ha valakinek azt mondom, hogy szoftverfejlesztés azt megérti, de a rendszerintegrációt azt nem sokan. Ide tartoznak azok a nagyvállalati komplex rendszerek, amelyek jellegzetesen nem egy Word Stationon vagy egy mobiltelefonon találhatók meg. Egyébként akár ott is megtalálhatók lennének. Azt kell elképzelni, hogy például mi fejlesztjük és tartjuk karban a teljes DTHG Deutsche Telekomm számlázási rendszerét. Ugye ezt egy kicsit érzékeltessem, hogy mit jelent ez, harmincmillió ügyfél kiszolgálását jelenti és olyan adatvolumenekkel dolgozunk, hogy napi 110 millió hívás rekord földolgozása. Tehát eszméletlen…

Mv: Történik itt Magyarországon.
Perényi László: Itt Magyarországon. Hát legalábbis a kollegák részben hazai infrastruktúrán, részben német infrastruktúrán dolgoznak távoli eléréssel. Ez egy nagyon érdekes együttműködési koncepció. Gyakorlatilag részesei vagyunk a T-Systems németországi kompetenciacenterének, és velük együttműködve, részben Magyarországon, részben Magyarországról nyújtjuk ezeket a szolgáltatásokat.

Mv: Ugye, a német postának is dolgoznak, ugye többek között.
Perényi László: A német postának is dolgozunk. Ott alkalmazásmenedzsment, alkalmazásmaintenance feladatokat látunk el. És, hát még van egyéb több olyan név is, akit föl lehetne sorolni. Elmondtam a Toll Collectet, Daimlernek is automotív területen nemrég kezdtünk el munkákat. Tehát ez a korábban említett bizalom úgy néz ki, hogy meghozza a gyümölcsét új ügyfelek, új lehetőségek terén is.

Mv: Az világos, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában. Nincsenek ekkora ügyfelek itthon, azért nem dolgoznak Magyarországra, vagy pedig máshol kell keresni az okokat?
Perényi László: Hát ennek több oka van. Ha megnézzük, a mi üzleti modellünk, az jellegzetesen arra alakult ki, hogy a T-Systems International magyarországi leányvállalataiként ennek az értékláncba, németországi fejlesztési értékláncba kapcsolódjunk be. Tehát amikor outsourcingfejlesztésről beszélünk, akkor ez az úgynevezett captive business kategóriájába tartozik. Ebből is adódik, hogy mi Magyarországra közvetlenül nem szolgáltatunk. De ha megkeresnének minket, akkor ezt egyébként örömmel vennénk. De azt látjuk, hogy valamilyen okból azért a magyarországi piac erre a fajta együttműködési outsourcing modellre azért annyira nem érett. És amit látunk, hogy ennek valószínűleg az az oka, hogy a piac még erre nem kész. Tehát mások az üzleti morál, az üzleti feltételek Magyarország együttműködési viszonylatban, mint ne adj Isten egy Németország együttműködési viszonylatban, ami furcsa első hallásra.

Mv: Most nagyon diplomatikus, de valahol nagyon őszintén azt nyilatkozta, hogy itt azért, Magyarországon leginkább még a személyes kapcsolatokon múlik vagy nyugszik az üzleti kapcsolatok lényege, vagy ez kap inkább szerepet, nem az eredménycentrikusság, nem az objektivitás, nem a transzparencia, nem a kiszámíthatóság. Akkor ezek szerint ez utóbbi négy dolgot lehet mutatni a külföldi partnereknek, és nyilván ez vonzza őket akkor hozzánk.
Perényi László: Hát valóban, én nem mondom azt, hogy a személyes kapcsolatoknak kicsi lenne a súlya. Hát nálunk is ennek van súlya, de ezt nem lehet, ez önmagában nem a siker titka. Tehát, hogyha nem hozzuk folyamatosan azokat az eredményeket, azokat a minőségeket azon az áron, ami versenyképes, akkor egyszerűen kikerülünk a piacról. És ezeket, mivel nearshore-ban, offshore-ban dolgozunk, tehát exportra dolgozunk, nagyon fontos ennek a transzparenciakérdése. Hiszen az ügyfél, a partner nem mellettünk a szomszéd szobában van, hanem több száz, esetleg több ezer kilométerrel arrébb, akinek szükség van arra, hogy kiszámítható, jó teljesítményt lásson garantálva ma is, holnap is.

Mv: Egyébként ilyenkor kíváncsiak ránk? Dolgoznak a németek. A németek idejönnek, ideutaznak, megnézik a kollégákat, megnézik a helyet, hogy az… tudom, hogy nagyon kulturált és nagyon magas színvonalú. Erre kíváncsi egyébként egy ilyen partner, egy ilyen ügyfél?
Perényi László: Hát persze, kíváncsiak. Itt nemcsak a német kollégák utaznak ide, hanem mi is utazunk…

Mv: Én a németekre gondolok, hogyha német megrendelőről van szó, azért gondoltam.
Perényi László: Igen. Tehát egyrészt minden ilyen esetben, nagyobb projekt esetén fontos az, hogy ki adja a szolgáltatást. Tehát nincs meg az a szabadsága egy mai szállítónak, legyen az akár magyarországi, akár külföldi, hogy szabadon tudja megválasztani ilyen komolyabb tenderek esetén a beszállítóit. Tehát minimum tudnia kell a vevőnek, hogy kivel dolgoztatnak. És ebben az esetben azért azt kell mondani, hogy Magyarországnak van egy egyértelmű versenyelőnye. Mi az EU-n belül vagyunk, és ezt azért nem árt tudatosítani, hogy ennek vannak komoly piaci előnyei is. Tehát azzal, hogy az EU-n belül vagyunk, schengeni határokon belül, könnyebben tudunk mozogni, és olyan projektekbe tudunk bekapcsolódni, amibe esetleg egy EU-n kívüli ország nem képes, mert nem tudja azokat az adatbiztonsági követelményeket hozni, amiket mi tudunk.

Mv: Ugyanakkor, ugye vannak itt a régióban is versenytársaink, de cikket olvastam öntől, ahol mondta azt, hogy akár Malajziában is, meg a világ másik végén is lehetnek versenytársaink, mert ez egy olyan műfaj, amit bárhol el lehet végezni a világon, hogyha van szakképzett munkaerő, és az ár, a szolgáltatás ára megfelelő, ugye? Ezek a leglényegesebb paraméterek, kérdések.
Perényi László: Igen, hát ez nem a szeretetről szól ez az üzletág. Tehát azért már hat-hét éve építjük, azt erre is mondtam, hogy a jó eredmények, a múltbeli eredmények jók, de mindig ezeket újra kell bizonyítani az ügyfél felé. És valóban vannak versenytársaink itt Európában: Oroszország, Spanyolország. Európán kívül Malajzia, de említhetném Mexikót, Brazíliát is. És mindegyik esetében azért helyt kell állnunk, mert ha valaki tudja, hogy Malajziában vagy akár Indiában milyen árak vannak, hát, Magyarország ezekkel önmagában versenyképes nem tud lenni. Tehát meg kell találni azokat a hozzáadott értékeket, azokat az egyedi megkülönböztető jegyeket, ami minket ennek ellenére versenyképessé és vonzóvá tesz.

Mv: Hát, itt jöhet be a szakértelem kérdése, ugye? Tehát amiket ön elmondott és nyilván beleélem magam, hogy ki mindenki dolgozhat önöknél, és ez nagyon izgalmas, mert nemcsak harmincéves szoftverfejlesztők vagy rendszer (…) vannak itt a képben, hanem akár negyven-ötven-hatvanéves szakemberek is. Nemcsak férfiak, hanem nők is vannak. Ugye minimum két nyelven kell beszéljenek.
Perényi László: Hát, profi szinten kell németül és angolul beszélnie a kollégáknak, és komoly informatikai háttérrel kell rendelkezniük. Tehát aki ma hallja (…) Service Center vagy az outsourcing megnevezést, gyakran ilyen tévképzetei szerepelnek, hogy ide fiatalok, tapasztalatlanok kockákba ülnek be és egy ilyen…

Mv: Mint egy call-center, igen.
Perényi László: …kiszolgálást végeznek. Hát, ez nem igaz, tehát ha megnézzük náluk a korösszetételt, akkor ez egy rendkívül széles skálán mozognak a kollégák. Olyan negyven-ötven-hatvanéves – ahogy ön is említette – szakemberek is vannak több tízéves magyarországi, nemzetközi háttérrel. És a szakmaiság szempontjából pedig nagyon fontos, hogy ez a topja az informatikai szakértelemnek, illetve magyarországi kapacitásuknak. És ezeket próbáljuk jó gazda módjára egyrészt fejleszteni, másrészt pedig megtartani ezeket a szaktudásokat. Ezek külön…

Mv: Meg az embereket.
Perényi László: Tessék?

Mv: Az embereket.
Perényi László: Hát, az embereket meg a szaktudást is, mert a szaktudás is folyamatosan változik. Tehát ez egy rendkívül gyorsan változó piac, és kell a naprakészséget biztosítani. Folyamatosan invesztálunk az emberekbe. És az érdekesség az, hogy ezeket az embereket ennek ellenére, hogy nemzetközi certificate-ekkel látjuk el, tehát versenyképes bizonyítványokkal európai szinten…

Mv: Tehát bárhol a világon tudnak dolgozni, igen.
Perényi László: …el tudnak menni, ezzel együtt azt látjuk, hogy kicsi a fluktuáció nálunk, tehát az emberek megtalálják a számításukat az ITSH-nál és azon belül a rendszerintegrációnál. És van egy jövőképük, illetve egy karrierlehetőségük, ami mentén tudnak fejlődni és a jövőjüket elképzelni.

Mv: Egyébként ez a szakma itt Magyarországon, ez a bázis, ez hogyan fejlődhet? Milyen lehetőségei vannak? Azt tudom, hogy az elmúlt években – mondott számokat az imént -, tehát azt hiszem, egy-két év alatt még százzal bővült a létszámuk, tehát az látszik, hogy szereznek új piacokat.
Perényi László: Hát, jelenleg az egész cég 3500 főt foglalkoztat. Ebből 350 főnél tartunk most. Az egész ITSH-ban úgy látjuk, hogy egy kétszámjegyű növekedést tudunk prognosztizálni a következő egy-két évre. Ezen belül a rendszerintegráció valószínűleg efölött fog teljesíteni. Személyesen 2014-re én egy olyan húsz-harmincszázalékos növekedést várok, ami egy közel százfős növekedést jelent, egy nagyon komoly növekedést. A növekedést nemcsak Budapesten, hanem vidéken is realizáljuk, tehát van egy pécsi telephelyünk, ott is építünk föl kompetenciákat, emellett persze a budapesti telepünk ugyanolyan fontos.

Mv: Munkaerő ellátottságban akadnak problémáik? Ha már itt a két nyelv és a szakma szebbe kell, hogy legyen című mondta az előbb elhangzott és most visszakacsintok a tegnapi adásra, de ezt önnel megbeszéltük, hogy amikor itt egy német cég hegesztőket keresett, hatszázan végeztek próbamunkát és azt hiszem hatvanan feleltek meg. Önök hogy állnak ezzel?
Perényi László: Hát ezzel folyamatosan küzdünk. Tehát folyamatosan egyrészt keresünk embereket a piacon, és hát nem mindig találjuk meg a megfelelő embereket. Ezt próbáljuk proaktívan úgy kezelni, hogy a képzéseket, olyan képzéseket egyeztetünk, tervezünk középiskolákkal, felsőoktatással, ami kitermeli ezeket a szakértőket, ezeket a kollegákat a jövőre. De hát van olyan eset amikor holnapra kell egy szekértő, és akkor nehezebb a helyzet. Vannak érdekes kezdeményezések, a home office például, a mobilitást segítő megoldások, ha találunk egy kollegát Szegeden, vagy találunk egyet Sopronban, ugyanúgy be tudjuk integrálni a munkákba, mint hogyha Budapesten lenne.

Mv: Tehát ezért nem kell átköltöztetni Budapestre, vagy Pécsre.
Perényi László: Így van. Tehát ez is ezt szolgálja, hogy a növekedési igényeknek minél rugalmasabban meg tudjunk felelni és ugyanakkor egy vonzó, attraktív munkafeltételeket biztosítsunk a kollegáknak.

Mv: A bizalomról beszéltünk és van még kb.: két percünk ebből a beszélgetésből, a bizalom az szóba került és azt értem is, hogy mennyire fontosak akár a tulajdonosok, akár az ügyfelek, akár a kollégák felé. Leginkább most a világban ezen a területen mi a legfontosabb? Itt is az ár, az árkérdés? Tehát hogy mennyire tudnak hatékonyan, hadd mondjam így, nyomott áron dolgozni, szolgáltatni?
Perényi László: Hát ez outsourcing-piac az árról szól. Azért visznek ki szolgáltatásokat külföldre…

Mv: Mert úgy olcsóbb.
Perényi László: … mert úgy olcsóbb. Tehát az önmagában, ha mi vagyunk a legokosabbak és a legszebbek, az nem fog segíteni. Tehát ezt egy olyan árral és minőséggel kell kombinálni ami versenyképessé tesz. Tehát nagyon-nagyon helyt kell állnunk a piacon. Mint említettem egyébként előzőleg, hogy az áraink hosszú évek óta változatlanok Németország felé exportban. És mielőtt valaki azt gondolja, hogy ezek eurós árak, nem ezek forintos árak.

Mv: Igen, mondta nekem, hogy öt-hat éve ugye, hogy…
Perényi László: Öt-hat éve, hogy ezek változatlanok. Na most aki elgondolja, hogy egy magyar infláció mellett hogy lehet versenyképesen működni és profitábilitást fenntartani, akkor az pontosan érzékeli, hogy ez nem egy könnyű feladat. Tehát ez az az álomutazás amire én utaltam korábban, hogy azért ezt hosszú idő átlagában kitermelni és úgy üzemeltetni, hogy nőjön is, ez nem egy egyszerű dolog. De hát ez a siker titka. A versenyképesség megőrzése az a legfontosabb, és megtalálni azokat a pontokat amelyekkel versenyképesek lehetünk (…)

Mv: Volt az a dolog, mondta azt, hogy azért van az embereknek prekoncepciójuk ezzel a fajta munkakörrel, vagy hivatással szemben. Egyébként amikor egy-egy fiatal kollégára szert tesznek, leszerződtetik valahonnan az országból, akkor milyen pályaívet, karriert rajzolnak elé? Tehát mik a lehetőségei? Hová lehet eljutni?
Perényi László: Itt most ugye a rendszerintegrációról beszélek. Két jellemzőbb belépési pontunk van. Vannak a fejlesztők és vannak a tesztelők. A tesztelés az azért érdekes terület, mert az az elmúlt két évben indult el elég dinamikusan és jellemzően ez az a terület ami sok hölgyet is vonz, aminek a férfi kollegák rendkívüli módon örülnek.

Mv: Hát hogy a…
Perényi László: Mert innentől kezdve valami színt visznek az életünkbe, tehát nem csak férfiak dolgoznak nálunk, hanem elég szép számban hölgyek is. Tehát a fejlesztői és a tesztelői irány az a két irány ami mentén elindulunk.

Mv: Nagyon szépen köszönöm. Az ITSH rendszerintegrációs ágazatának igazgatója, Perényi László volt a vendégem. Köszönöm szépen, hogy itt volt.

Lejátszható interjú (07:22, mp3, 2014. április 29.)


Forrás: Gazdasági Rádió