Interjú Jürgen Grunerttel a Gazdasági Rádióban

Gazdasagi_Radio_2014Monitor Délután Érczfalvi Andrással:
Jürgen Grunert, az IT Services Hungary ügyvezető igazgatója, pénzügyi- és kontrolling vezetője.

 

Párhuzamosan növekszik az ITSH bevétele és az alkalmazottak száma – mondta a Gazdasági Rádiónak a cég pénzügyi ügyvezető igazgatója. Jürgen Grunert elmondta: a magyarországi megjelenést a szakképzett munkaerő és a nyelvtudás mellett a jó földrajzi elhelyezkedés indokolta. Hozzátette: a német cégekre jellemző hatékonyság tovább javulhat a következő években, így újabb munkaerő felvételére is lehet majd számítani. Áder András interjúja.

R: Elsőként arra kérném, hogy röviden mutassa be a vállalatot, illetve magyarázza el pontosan, hogy a T-Systems és az IT Services Hungary vállalatok miként illeszkednek egyfajta hálózatba?
Jürgen Grunert, pénzügyi ügyvezető igazgató, IT Services Hungary: Oké, szívesen. Az IT Services Hungary a T-Systems International százszázalékos tulajdonában álló leányvállalata. Magyarországon az alapítás éve 2006, azóta működünk az anyacég szolgáltató központjaként. Négy telephelyünk van: Budapesten, Szegeden, Debrecenben és Pécsett, amelyek egyedülállóan átfogó ICT és rendszerintegrációs szolgáltatásokat nyújtanak a Deutsche Telekom csoport nemzetközi ügyfelei részére. Emellett a vállalat portfóliója kiterjed az összes széles körben használt szoftver és hardver platformra, mint például IP-megoldásokra, távoli és lokális szerverüzemeltetésre, valamint hálózatfelügyeletre és hálózatmonitoringra. Az IT Services szerződésben meghatározott üzemeltetési és outsourcing szolgáltatásokat kínál, a T-Systems International szerződött megrendelőinek. Az ITSH igen sikeres vállalat, hét év alatt sikerült piacvezetővé és Magyarország legnagyobb ICT munkáltatójává válnia. Manapság 3500 dolgozóval és a már említett négy telephellyel rendelkezünk. Ami szintén fontos, hogy a jövőben, a következő években elsősorban az összetettebb, magasabb szakmai képzettséget igénylő szolgáltatásokra fogunk összpontosítani. Emiatt szorosabbra fűzzük együttműködésünket a felsőoktatási intézményekkel és a nagyobb hozzáadott értékű szolgáltatásokat célozzuk meg. Tapasztalt szakembereinkre építve szeretnénk kialakítani egy kompetencia alapú ICT szolgáltató központot, amellyel a legmagasabb fokú szakértelmet igénylő hazai és nemzetközi megrendeléseknek kívánunk eleget tenni. Ez tehát az az irány, amelyet kitűztünk ahhoz, hogy az eljövendő években éves szinten és százalékosan kétszámjegyű növekedést érjünk el.

R: Be tudná esetleg adatokkal, megrendelésekkel is mutatni a vállalat sikerét? Az elmúlt hét év alatt az ITSH-nak nagyon jó, vezető helyet sikerült elérni a piacon. Hogyan lett az ITSH a legnagyobb munkáltató?
Jürgen Grunert: Két dologgal sikerült meggyőzni ügyfeleinket. Az egyik a költségszint. Ez volt az egyik előfeltétele annak, hogy egyáltalán letelepedjünk Kelet-Európában, azon belül pedig végül Magyarországon. A második a minőség, illetve van egy harmadik dolog is, a nyelvtudás. A világ minden részéről vannak ügyfeleink, sokan pedig Németországban működnek. Az általunk nyújtott minőség, főleg ilyen költségszint mellett, meggyőzte őket.

R: A német vállalatok híresen büszkék a hatékonyságra és a költségszintre. Ön is említi ezeket a tényezőket. Mi tette Magyarországot vonzóvá, mi volt a magyar területen, piacon az, ami az ITSH-t ide vonzotta még 2006-ban, ha jól emlékszem.
Jürgen Grunert: Az egyik lényeges dolog, hogy az új ICT-országok közül az infokommunikációs piac élmezőnyében van Magyarország. Ennek kettős az oka: egyfelől a magyarok kimagasló teljesítménye az alkalmazott tudományokban, másfelől pedig, a környező országokban sehol nincs annyi szakember ilyen jó nyelvtudással, mint Magyarországon. Emellett a T-Systems ügyfelei a kulturális közelség előnyeit is élvezhetik. A magyar infokommunikációs szakemberek jó része beszél például angolul vagy más nyelveken, így németül, spanyolul vagy franciául, és nekünk vannak ügyfeleink ezeken a nyelvterületeken. Magyarországon teljesen kiépült az ICT-infrastruktúra, a közlekedési hálózat és az energiaellátás. Tehát szolgáltatásaink nemzetközi nyújtása bármikor garantált. Ez komoly előnye Magyarországnak. Végül megemlíteném a munkaerőpiacot is. Az itteniek nagyon hasonlítanak a német jogszabályokhoz, mégis Magyarországon rugalmasabbnak érezzük a munkaerőpiacot. A szabályok hasonlóak, de itt más a gyakorlat. A munkaerő megtalálása és az esetleges problémák megoldása is könnyebben megy.

R: Milyen speciális kívánalmaknak, piaci elvárásoknak kellett megfelelni a vállalatnak itt Magyarországon annak érdekében, hogy tökéletes megoldást tudjon nyújtani az IT Services?
Jürgen Grunert: Ja igen. Én öt éve élek itt és sajnos nem tudom összehasonlítani az itteni helyzetet a környező országokéval. Ám azt tapasztaltam, hogy a magyarok nagyon elkötelezettek és ambiciózusak. Általában igaz, de magunk is erre építve keressük munkatársainkat, hogy remek a közoktatás, szóval az egyetemekről tehetséges emberek kerülnek ki, ez mindenképpen az egyik legfontosabb dolog. Másfelől vállalatunknál meglehetősen alacsony, 29-30 év körüli az átlagéletkor. Ez pozitív hangulatot teremt, ráadásul fiatalokkal sokkal könnyebb a jövőbe tekinteni, mint egy érettebb csapattal.

Mv: Ön szerint még mindig vonzó a német és ez európai vállalatok számára és itteni kormányzati és jogszabályi háttér?
Jürgen Grunert: Külföldi munkavállalóként én úgy gondolom, hogy van egyfajta egyensúly. Mi jól érezzük itt magukat, de előfordul, hogy érthetetlenek a döntéshozatali mechanizmusok. Gondolok például a különadó körül vitákra, ami eléggé egyedülálló. A kormány büszkén vállalja a rendhagyó dolgokat és ez is eg szempont. Viszont mi nem ezek miatt vagyunk itt. Nem a politika miatt jöttünk ide, hanem a jó infrastruktúra, vagy a még mindig elég vonzó költségszínvonal mellett elérhető jó szakemberek miatt.

Mv: Azt is hallani, hogy hosszú távú gondolkodásmódra lenne szükség.
Jürgen Grunert: Azt mindig megígérik, de várjuk ki, hogy mit hoz a jövő. Szerintem a kormány mozgástere egyáltalán nem túl nagy. Én azt várom, hogy legyenek megbízható, hosszú távú döntések a jövőre nézve. Ez nagyon jó lenne.

Mv: Menjünk vissza egy kicsit a hatékonyságra. Általában miért fontos önnek, a vállalatnak vagy az érdekelt feleknek a hatékonyság?
Jürgen Grunert: Egy olyan szolgáltatóközpont vagy egy outsourcing cég mint a miénk is, nem a hagyományos üzleti modellel működik. Tehát nem úgy, mint ahogyan más, értékesítés-orientált cégek teszik. Szolgáltatásainkat jellemzően költség alapú árképzés alapján számlázzuk. Így minél alacsonyabb a költség, annál alacsonyabb áron dolgozunk. Ehhez szorosan kapcsolódik a hatékonyság, ami két irányból jöhet, költségoldalról vagy munkaerő-oldalról. Költségoldalon az általunk igénybe vett szolgáltatásokon tudunk spórolni. Például tavaly sikeresen újratárgyaltuk budapesti irodánk bérleti szerződését. Másfelől a kollégáknak is hatékonyabb munkavégzésre kell törekedniük. Emiatt indítottuk több üzleti intelligencia projektet is, például azon vagyunk, hogy csökkentsük a hibajegyekre fordított időt, vagyis azonos idő alatt több hibajegyet dolgozzunk fel. A jatékonyság ilyen fajta javulása 2011 óta tart, átlagban évi 10-14%-os javulással számolunk. Idén is megkaptuk hatékonyságjavulási célszámunkat, amivel nem könnyű kalkulálni, viszont eddig is teljesítettük a céljainkat és 2014-re is ugyanezt várjuk. A folyamatosa hatékonyság-növekedés még vonzóbbá tesz bennünket ügyfeleink számára.

Mv: Akkor nem érzi úgy, hogy ez a hatékonyság konkrét számokban is látható volna például az EBITDA-ban?
Jürgen Grunert: Nos, amint már említettem, ha az ember nem árbevételre törekszik, akkor ebből adódóan eredményre sem. Költség alapú árképzési rendszer szerint működünk, így ha javul a hatékonyságunk, kevesebbet számlázunk ügyfeleink és az anyavállalat felé. Ez vonzóvá tesz minket. A látható eredmények, pozitív hatások az IT Services Hungary növekedésében is meglátszanak. Nem említtem még, hogy 2011-es kiinduló évben 2500 munkatárssal dolgoztunk, ebből 2012-re 3000 lett és 2013-ra értük el a jelenlegi 3500-as létszámot. De még mindig növekedésben vagyunk. Talán az itteni sajtóban is megjelentek azok a kemény viták, amelyek a T-Systems International kapcsán zajlanak. Majd meglátjuk, hogy mi lesz ennek a vége. Általában azonban az ügyféligényekre alapuló előrejelzéseink továbbra is növekedést mutatnak. A kérdés inkább az, hogy vajon egy, vagy netán két számjegyű százalékos bővülést érünk majd el.

Mv: Tehát ez a bevételnövekedés párhuzamosan hozzá magával a létszámnövekedést is? 2014-re milyen adatokat prognosztizálnak?
Jürgen Grunert: Nos, erre nehéz pontosan választ adni. Igaz, az első negyedéven már túlvagyunk, és sikerült teljesíteni a tervünket. Utána kell járnunk, hogy van-e lehetőség további növekedésre, mivel Németországban vagy másutt a költségeket hasonlóképp vissza kell vágni. Ha mi növekszünk, akkor valahol másutt megtakarítással kell számolni, ha csak a T-Systems nem tudja máshonnan, például ügyfélszerzés révén fokozni az árbevételét. Összességében véve tíz százalékos növekedésre számítok 2014-ben az előző évhez képest, ami persze újabb létszámnövekedést, árbevétel-növekedést is jelentene, miközben hatékonyságunk javításával fenntartjuk versenyképességünket megrendelőink irányába.

Lejátszható interjú (10:29, mp3, 2014. április 8.)

 

Forrás: Gazdasági Rádió