Interjú Bőthe Csabával a Gazdasági Rádióban

Gazdasagi_Radio_2014Monitor Délután Érczfalvi Andrással:
Bőthe Csaba, az IT Services Hungary ügyvezető igazgatója.

 

 

Honnan indult, hol tart és merre halad az ITSH?
Mv: Ha jól számoltam, ez a 11. hét, amikor így keddenként fél öt után néhány perccel az ITSH munkatársaival, munkájával, partnereivel ismerkedhetnek meg a rádióhallgatók, meg mi, műsorkészítők is. Bőthe Csaba, az IT Services Hungary ügyvezető igazgatója itt a stúdióban. Annyi minden anyaggal szembesültem az elmúlt tíz hét alatt. Volt egy cikk, ami nekem nagyon tetszett, ami az önök munkájáról, az önök cégéről szól, és ennek a címe, az összefoglalása így szól: “Egyre okosabban, egyre magasabb szinten”. És azt gondolom, és erről majd beszéljünk, igazolni fogjuk ezt a – egyébként kicsit közhelyszerű – mondatot, hogy ez így van az önök cégénél. Rengeteget fektetnek a tudásba, rengeteget fektetnek abba, hogy a munkatársaik nagyon jó munkatársak legyenek, lássanak perspektívát a cégben, bármelyik telephelyükön. De kezdjük ezzel először, hogy egyre okosabban, egyre magasabb szinten, ez mit jelent az önök cége életében?
Bőthe Csaba, ügyvezető igazgató, IT Services Hungary Kft.: Ez azt jelenti, hogy a munkánkat sok évvel ezelőtt, mint informatikai outsoucing cég – mondjuk úgy, hogy – az alapszintről kezdtük. Az alapszint, aki az outsourcingban jártas, az tudja, aki meg nem, annak most elmondom, azok a munkák, amelyek viszonylag kevés tudással és tapasztalattal is már elvégezhetők, úgynevezett első szintű munkák, amelyeket azonban nyilván további munkák követnek, de hát valahol meg kell alapozni ezt a kapcsolatot, amit egy informatikai outsourcing cég kialakít az ügyfelekkel. Valahol el kell kezdeni. Mi is itt kezdtük. Erre toboroztunk embereket. De ezek az emberek aztán egyre többet tanultak nálunk, egyre több tudást szereztek, egyre tapasztaltabbakká váltak, jó minőséget tudtak nyújtani, és ennek megfelelően az ügyfelek, a megrendelőink további munkákat szerettek volna ide hozni. Hoztak is.

Mv: Ráadásul nemzetközi ügyfelek.
Bőthe Csaba: Természetesen elsősorban nemzetközi ügyfelekről beszélünk, nagy globális cégekről. Természetesen ehhez nekünk, munkáltatónak is hozzá kellett járulnunk azzal, hogy ezeknek az embereknek a fejlődését elősegítjük azzal, hogy mindenféle tréningek, szakmai továbbképzések, nyelvi továbbképzések vannak nálunk, nagyon nagy mennyiségben. Merthogy mi ténylegesen ebbe kell, hogy belefektessük. Ezzel tudjuk megalapozni az újabb munkák ide érkezését.

Mv: Az egyik kollégám csinált önnel egy interjút másfél-két évvel ezelőtt. Ezt is kinyomtattam magamnak, és ott arra a megfigyelésre jutott, hogy az önök honlapján, vagy blogján – nem is tudom, hogy hol – egyszerűen több szó esik a munkavállalókról, arról, hogy ők hogy érzik magukat, hogy fejlődnek… Egyáltalán szóval róluk, az ő közérzetükről, mint talán az üzleti partnereikről. És ez megfelel, tehát nagyjából ugyanezt mondta, amit az imént mondott, hogy ez egy befektetés tulajdonképpen, egy tudás alapú, egy tudásbázist létrehozó befektetés, ami magyar munkavállalókról szól.
Bőthe Csaba: Pontosan erről van szó. Ugye látni kell, hogy ebben az iparágban, amiben mi jelen vagyunk, dolgozunk, nem elsősorban a nagy informatikai beruházásokról szól a történet. Természetesen azok is jelen vannak, de igazából nem ez a megkülönböztető tényező. Az igazi megkülönböztető tényező az, hogy milyen embereket tudunk bevonzani. Magyarországon rendelkezésre áll az a szürkeállomány, amelyre nekünk szükségünk van, de nekünk ezt a szürkeállományt, ennek a szürkeállománynak a számára vonzóvá kell tennünk a céget. Ennek megfelelően minden kommunikációnk, akár így a honlapon keresztül, akár bármilyen más csatornán keresztül, akár közvetlenül az egyetemeken, főiskolákon keresztül szólunk ezekhez a fiatalokhoz, ennek a kommunikációnak arról kell szólni, hogy miért érdemes hozzánk jönni. Milyen perspektíva van ebben a munkában. Fejlődhet-e az, aki hozzánk kerül. Van-e jövője…

Mv: Óriási felelősség, mert… Akkor beszéljünk erről is. Ez pont két hetes történet azt hiszem, ez a Start-program ugye? Tehát eddig, hadd mondjam így, hogy egyetemeken verbuváltak, halászgattak, oktattak, kurzusok, ez majd mind szóba kerül. Debrecen, Pécs, erről meséljen. De azt olvastam, hogy most már középiskolákba is elmennek, ott is elmondják, hogy mivel foglalkoznak. Tehát tulajdonképpen egy jó eszű középiskolás aki mondjuk nyelveket beszél, vagy nyelveket fog nagyon jól beszélni és érdekli az IT világa, az már akár ebben a korban elköteleződhet az önök irányába. Nyilván nem véglegesen, de elköteleződhet. Ez egy óriási felelősség, sőt azt mondta nekem míg itt a hírek alatt vártunk, hogy most már tulajdonképpen az általános iskolákban is beszélgetni kell majd a gyerekekkel.
Bőthe Csaba: Így van. Ezt nem lehet elég korán kezdeni, semmit nem lehet elég korán kezdeni manapság, ez is közhely bizonyos értelemben. Az informatikai tanulást illetve a nyelvképzést nem lehet elég korán kezdeni. Nekünk ennek megfelelően, tapasztalataink ezt mutatják, már nem elég csak az egyetemistákhoz, főiskolásokhoz szólni, hiszen egy jó nyelvi tudás tulajdonképpen a középiskolában, sőt már még inkább az általános iskolában meg kell alapozni.

Mv: Meg kell alapozni.
Bőthe Csaba: Nekünk tehát oda kell mennünk és el kell mondanunk, hogy fiúk, lányok, ez egy olyan dolog ami vonzó lehet számotokra, ami érdekes, amiben van perspektíva, fejlődési lehetőség…

Mv: De ez nem egy egyszerű ügyfélszolgálat, ez nem egyszerű call center.
Bőthe Csaba: El kell magyarázni, hogy mit csinálunk, mit végzünk mi egészen pontosan, hogy ez olyan informatikai munkákhoz vezethet el valakit aki érdeklődik az informatika iránt, amiről álmodik gyakorlatilag akkor amikor erre adja a fejét. Ez valóban egy óriási felelősség, és én ebből a szempontból nyugodt vagyok, mert azt gondolom, hogy informatikába beruházni az embernek személyesen, vagy mint cég mindenképpen érdemes. Manapság nem lehet enélkül létezni. De ezen belül is az informatikai out service iránt óriási a kereslet. A cégek számára nagyon kényelmes megoldás az, hogyha nem maguk végeznek el egy csomó ilyenfajta úgynevezett informatikai üzemeltetést, szolgáltatást, fejlesztést, hanem kiadják valakinek aki…

Mv: És ők azzal foglalkoznak amihez jól értenek.
Bőthe Csaba: Erről van szó és ők ezt megveszik, kifizetik, ha nem jó minőségű, akkor büntetést fizettetnek a partnerrel, aki éppen a…

Mv: Ha akarják, csak kicsit szervezik ki egy lépcsőben, ha akarják teljesen.
Bőthe Csaba: Ha akarják akkor az egészet. Nagyon kényelmes.

Mv: Ézt már megtanultam, az önök kollegái ezt már elmagyarázták.
Bőthe Csaba: Óriási az igény ez iránt. Tehát aki idejön hozzánk az egyrészt perspektívát kap, másik oldalról pedig valóban olyan tudást szedhet össze ami rendkívül konvertibilis. Nem csak itt, hanem gyakorlatilag bárhová elmehet ezzel, vagy akár maga is adhatja a fejét arra, hogy egy informatikai céget grundol és elindul egy másik irányba.

Mv: Azt is akartam mondani önnek, vagy kérdezni öntől, hogy rendben van, óriási az igény erre a fajta szolgáltatásra, hol vannak az önök versenytársai? Azt tudom a kollegáitól, mondták, hogy szerte a világon. Tehát aki itt önöknél dolgozik, nálunk Magyarországon, annak a kollegái a világ másik végén van, Brazíliában, vagy mit tudom éppen hol Kínában, vagy messzebb.
Bőthe Csaba: Így van, Dél-Amerikában, Távol-Keleten. Természetesen nem csak itt vannak nálunk értelmes emberek, okos fiatalok akik nyelveket is tudnak meg informatikához is értenek, másutt is a friss diplomások körében nagyon gyakori a magas munkanélküliség, ennek megfelelően minden országban keresik azt a formát amivel ezeknek a fiataloknak a kezébe munkát lehet adni. Ez egy vonzó dolog. Viszonylag kis befektetéssel létre lehet hozni, persze a tudást hosszú idő alatt kell összegyűjteni, de azért könnyű egy ilyen céget grundolni, viszont az embereket meg kell találni. Ennek megfelelően másutt is vannak versenytársaink. Mi azt gondoljuk, hogy egyik nagy előnyünk éppen az, hogy kiket hozunk be, milyen tudással vértezzük föl, hogy nálunk német nyelvtudást is össze lehetett szedni, hiszen olyan a kultúránk, hogy alapjában véve nem idegen tőlünk a német nyelv. Ezeket a versenyelőnyöket az informatikai tudásbeli versenyelőnyökkel próbáljuk ötvözni, és akkor jó minőséget produkálni hatékonyan. Mert ez a másik kulcsszavunk. Tudunk-e hatékonyak lenni.

Mv: Hát ez is, ha már német, akkor legyünk hatékonyak.
Bőthe Csaba: Igen.

Mv: Jó. Ráadásul nagyon innovatív módon szervezik meg a csapatot és szerzik be az embereket és toborozzák össze az embereket. Erről beszéljünk zene után…

Mv: Bőthe Csaba, az  ITSH ügyvezető igazgatója a vendégem. Ennek a 10-11 részes sorozatnak a végén. És azt mondtam az imént, a zene előtt, hogy innovatív módon, szokatlan módon, rendhagyó módon keresik a munkatársakat, és nemcsak a fiatalokat keresik, ez nagyon fontos, ezt elmondták a kollégák Debrecenben is, hogy itt hozzám hasonló pukkadt bölcsészek is előfordulnak az önök sorai között, és nemcsak a 25-30 évesek találják meg a számításukat, és látnak perspektívát esetleg a cégben. De kezdjük ezt az innovatív módszerekkel.
Bőthe Csaba, ügyvezető igazgató, IT Services Hungary Kft.: Igen. Azt gondoljuk, hogy ez egy olyan generáció, amiről itt beszélgetünk, a huszon-harmincéves fiatalok generációja, bár valóban keresünk mi idősebb, tapasztaltabb kollégákat is, mert egyre több komplex munkát is végzünk, amihez szükséges ez a tapasztalat. Szóval ez a generáció olyan, amelyhez már másképpen kell szólni. Valószínűleg a hagyományos hirdetések, hagyományos megkeresések már nem elegendőek, ezért mi például azt találtuk ki, hogy a weben megszokott szerepjátékokhoz hasonlóan létrehozunk egy olyan online toborzó felületet, amely nem kifejezetten toborzó a maga klasszikus mivoltában, ellenben egy szórakoztató játék, egy cég, egy virtuális cég, …

Mv: Jó, csak nem farm, meg nem erőd, hanem egy információs-kommunikációs technológiával foglalkozó cég.
Bőthe Csaba: Hanem informatikai cég, így van, pontosan. Ahol különböző állásokra lehet jelentkezni, ott különböző feladatokat lehet megoldani. Nagyon-nagyon sokan érdeklődtek ez iránt a játék iránt, és több százan elejétől a végéig végig is csinálták, pedig azért ez nem volt kis feladat. Nyilván számunkra ők egy óriási merítés, akiket most állásinterjúra hívunk be, és különböző állásokat kínálunk föl nekik, és azt gondoljuk, hogy…

Mv: Azt gondolták, hogy jó játék, ehhez képest a végén lehorgonyozhatnak az ITSH-nál.
Bőthe Csaba: Ők azért nyilván tudták, sejtették, hogy itt többről is van szó, ebben van egy ilyen perspektíva, …

Mv: Ebben van perspektíva a játékban.
Bőthe Csaba: …és jönnek is egyébként már, már föl is vettük az első néhány kollégát, akik a játékon keresztül kerültek hozzánk.

Mv. Milyen lehetőségek vannak még? Tehát magyarul az állásbörzék, az, hogy elmennek az egyetemekre, hogy ott képeznek, olvastam, Pécsen legutóbb, ugye?
Bőthe Csaba: Ez minden mennyiségben így van.
Mv: Most legutóbb egyhetes kurzusok voltak, ugye? És ott segítették hozzá ehhez az információmennyiséghez és gyakorlati tapasztalathoz az egyetemistákat. Tehát egyfelől így, egyfelől játékos módon. Az egyik kollégája mondta azt nekem, és ez szimpatikus volt, hogy önöknél már olyan dolgozók is vannak, partnerek vagy alkalmazottak, akik már visszajönnek külföldről.

Bőthe Csaba: Bizony ám.
Mv: Kipróbálták magukat, már túl vannak ezen a körön. Ez is egy jó információ, mert Magyarországnak erre is szüksége van, hogy hazajöjjenek azok, akik ott kipróbálják magukat.
Bőthe Csaba: Igen, mi azt gondoljuk, és ez nemcsak egy ilyen szlogen, hogy Magyarországon lehet informatikai karriert csinálni, mert óriási az érdeklődés irántunk. Azért, mert hisznek a tudásunkban, azért, mert tudják, hogy képesek vagyunk jó minőséget nyújtani, és beszélünk idegen nyelveket. Egyre inkább. Ez korábban ugye probléma volt, de látszik, hogy ebből a szempontból is formálódik az ifjú generáció. Ennek megfelelően nagyon sok cég akar Magyarországon ilyenfajta munkát indítani, mint a miénk, mint a mi cégünk is indított, és ennek megfelelően folyamatosan rengeteg üres informatikai állás van Magyarországon. Ez azt jelenti, hogy egyrészt érdemes informatikát tanulni…

Mv: Akármennyit el lehetne, tehát nem tud annyi képződni.
Bőthe Csaba: Bármennyit el lehet adni azt gondolom, bármennyi embert elvisel ez az iparág. Érdemes ilyet tanulni, sőt külföldről is érdemes visszajönni, mert hiszen ahogy mondottam volt, ma már nemcsak az alapfokú munkát végezzük el ebben a műfajban, az informatikában, hanem nagyon magas szintű munkákat is komplex projektek menedzselését, a szolgáltatások megtervezését, az architektúra kialakítását, ami valóban az informatika, az informatikai munka krémjét, legfelső szintjén jelenti.

Mv: Tulajdonképpen Magyarországnak lehetne ez egy sajátsága – nem? -, egy specialitása ez az infokommunikációs technológiára képzett tudásbázis – akár egyetemeken szakok formájában, cégekkel karöltve -, hiszen nem tud annyi embert képezni a felsőoktatás – ahogy ön mondta -, mint amit az iparág felszívhatna most.
Bőthe Csaba: Én azt gondolom, hogy ez egyre inkább egy specialitásunk lehet, és ezt meg kéne lovagolni. Én inkább azt gondolom, hogy a specialitásunk már megvan, nagyon sok cég van jelen Magyarországon informatikai outsourcinggal, illetve shared services centerrel, és még több érdeklődne. Valóban, a kérdés csak az, hogy hány embert tudunk képezni, hány embert tudunk orientálni ebbe az irányba.

Mv: Hiszen ha itt nem lesz elegendő számú munkavállaló, akkor ezek a cégek nem itt fognak letelepedni, …
Bőthe Csaba: Pontosan, pontosan.

Mv: …hanem egy…
Bőthe Csaba: Pontosan.

Mv: …képzeletbeli határral odébb vagy egy földrésszel odébb.
Bőthe Csaba: El kell fogadni, hogy ebbe az iparágba ugyan nem feltétlenül invesztálnak olyan sokat – magába a gyárépületbe és a gépekbe, amivel termelnek, viszont a szürkeállományba nagyon sokat tudunk invesztálni ilyen formában, és azt gondolom, hogy mindenképpen érdemes követni, mint egyfajta stratégia, egyfajta országépítő stratégiát.

Mv: Valahol azt nyilatkozta, hogy nem hagyják elfáradni a munkatársaik. Hát ez nekem, mint munkavállalónak ez vagy alkalmazottnak ez nagyon szimpatikus hozzáállás. Nagyon meg kell becsülni a munkatársakat, hogy azok maradjanak, sőt visszajöjjenek – ugye erről beszéltünk az előbb is.
Bőthe Csaba: Nagyon meg kell becsülni. Egy olyan közeget kell teremteni, amiben jól érzik magukat. Ezt folyamatosan mérni kell, hogy jól érzik-e magukat, illetve azt, hogy mitől érzik jól magukat, és amitől jól érzik magukat, azt összhangba kell hozni azzal, ami ugye a munkáltatónak fontos. Az, hogy megfelelő fegyelmezett munkavégzés történjen jó minőségben, jó hatékonysággal. Ha ezt jól meg tudjuk teremteni ezt a fajta egyensúlyt – és mi erre törekszünk -, akkor a kollégák szívesen maradnak, és nem mennek külföldre. Ugye mi elsősorban ebben vagyunk érdekeltek, mert hát be kell vallani, azért a külföldnek a vonzóereje az nem kicsi. Nekünk ellenben…

Mv: Versenyképesnek kell lenni.
Bőthe Csaba: Itt kell tartanunk ezeket a fiatalokat. Eddig nagyon sikeresek voltunk ebben. Még az Európai Unió is elismerte ezt egy díjjal egyébként, hogy ebben mi nagyon sikeresek vagyunk, és arra törekszünk, hogy a jövőben is ugyanilyen sikeresek legyünk.
Mv: Négy bázison, ugye  3 600 munkavállalóval dolgoznak most már. Fizikus – ugye – az első végzettsége az fizikus.
Bőthe Csaba: Igen.

Mv: Azt láttam az interneten, hogy könyveket is írt. Ez nekem nagyon szimpatikus. Ne, ne vegyen IT-szakembert, lehet, hogy IT-szakembert kell elképzelni egy ilyen cég… nagy öröm volt, hogy ön ennél sokkal sokoldalúbb. Ez lehet, hogy a cégnek is jót tesz.
Bőthe Csaba: És én azt mondom, ezzel nem vagyok egyedül. Tehát a cégben nagyon sok ilyen fiatalember van, akik eredendően mást tanultak, másra készültek, de jöttek, az informatikát is megtanulták. Van, aki ugye erre készül eredetileg is – informatikusnak tanult -, és van, aki bölcsésznek vagy fizikusnak vagy éppen jogásznak, és mégis nálunk kötött ki. Ez megint ennek az iparágnak a vonzerejét mutatja, meg a potenciált, ami benne van.

Mv: Van még egy fél percünk, és ez a potenciál legyen a beszélgetés vége. Kapkodnak az egyetemek, kapkodnak a középiskolák, hogy ilyen mentorra, ilyen segítőre találjanak, mint az ITSH?
Bőthe Csaba: Vegyes a kép. Egy részük nagyon nagy potenciált lát benne, nagyon nagy lehetőséget, és mindent megtesz azért, hogy együttműködjünk. Ezért mentünk Debrecenbe is és Pécsre, de mondhatnánk Veszprémet vagy Dunaújvárost is – nemrégiben velük alakítottunk ki kapcsolatot, sőt határon túl is vannak kapcsolataink. Nagyvárad például. Más egyetemek viszont kevésbé látnak benne perspektívát. Nem mindenki szereti az ipart. Van, aki inkább a tudomány felé orientálná a fiatalokat. Mi ezt is elfogadjuk. Örülünk annak, hogyha valahol szeretnek bennünket, …

Mv: Hát fizikusként muszáj ezt elfogadja.
Bőthe Csaba: Fizikusként én elfogadom ezt is természetesen. Ezzel sincsen semmi különösebb baj. De mi örülünk annak, hogyha több magyarországi nagyváros, sőt határon túl is – ahogy mondtam – abban lát perspektívát, amiben mi is.
Mv: Legyen akkor ez magyar specialitás. Ehhez mindenképpen nagyon sok sikert kívánok önnek, önöknek. Egyre okosabban, egyre magasabb szinten – hogy még egyszer idézzem Bőthe Csabát, az ITSH vezető igazgatóját. Köszönöm szépen.
Bőthe Csaba: Én is köszönöm.

Lejátszható interjú (2014. június 3.)

Forrás: Gazdasági Rádió