Hogyan válnak egész adathegyek eladható szolgáltatásokká?

130701-susan-wegner-159-pi[1]„Big data” témában ismét a Telekom Innovation Laboratories-t kerestük fel. Itt a hagyományos műszaki kutatás mellett 25 munkatárs dolgozik a big data jövedelmező aspektusán is. Ők olyan új szolgáltatásokat és piacképes megoldásokat fejlesztenek, mint amilyen a „SureNow” alkalmazás.

Susan Wegner-t, a Telekom Innovation Laboratories Internet & Services területének alelnökét és a DT innovációs műhelyén belül valamennyi big data témakör fő kapcsolattartóját csak érintőlegesen érdeklik az infrastruktúrák és platformok. Számára a dolgok akkor válnak érdekessé, amikor a strukturálatlan adathegyekből konkrét információk elemzésére és feldolgozására kerül sor. Ekkor ezeket a kérdéseket teszi fel: Ez mire használható? Mit nyer ebből a végfelhasználó? Hol van benne az üzleti lehetőség? A big data analitika területén ő és csapata azon munkálkodnak, hogy potenciális alkalmazásokat találjanak, és új üzleti megoldásokat, valamint végfelhasználói szolgáltatásokat fejlesszenek.

A „SureNow” alkalmazás ezek egyike; alkalmi biztosításokat kínál az ügyfél mobil terminálján keresztül. Alapja egy teljesen új szemléletű, innovatív üzleti modell. „Ebben a konkrét esetben a big data analitika annak felismerését jelenti, hogy mikor és hova küldjek az ügyfél okostelefonjára vagy tabletjére egy push értesítés segítségével megfelelő biztosítást arra az adott helyzetre vonatkozóan, amelyben éppen van” – magyarázta Wegner. „Ha valaki szombaton van a repülőtéren, az nagyobb valószínűséggel indul nyaralni éppen, mint az, aki csütörtökön van ott. A big data analitika valószínűségekkel dolgozik – és ez esetben lehetővé teszi, hogy az alkalmazás rákérdezzen, nincs-e szükség utasbiztosításra.

Piacelemzés a farzsebből

A Telekom Innovation Laboratories fejlesztéseinek sorában egy másik ígéretes darab egy mobil piacelemzést lehetővé tevő alkalmazás, a „Lookatme”. A koncepció az, hogy egy felhasználó, aki mondjuk épp az imént járt egy Saturn elektronikai áruházban, üzenetet kap az okostelefonjára vagy tabletjére, amelyben arról kérdezik, nem venne-e részt egy online felmérésben. Ez a cégek számára lehetővé teszi, hogy valós idejű visszajelzést kapjanak a vásárlótól: Milyen volt a vásárlási élmény? Mit keresett a vevő a Saturn üzletben, megtalálta-e, és elégedett-e vele?

A vevő haszna ebből az, hogy jutalomként egy kupont kap következő vásárlásához a Saturn-nál. „Ám mindenekelőtt a teljes folyamat átlátható a vevő számára” – magyarázta Wegner. „Ő dönti el, hogy kinek, milyen céllal milyen adatokat küldjön, és azt is, hogy cserébe mit kapjon.” Ahelyett, hogy a felhasználót elárasztanák a kéretlen és szűretlen reklámok és ajánlatok, ők engedélyezik például, hogy a Saturn kapcsolatba lépjen velük és rögzítse felhasználói adataikat – így az adatfolyamot saját maguk kezelhetik.

Az adatok titkossága mindig prioritást élvez

Amikor a big data analitika részeként új alkalmazási forgatókönyveket alakítanak ki, Susan Wegner és csapata először is azonosítja a potenciális új megoldás egyedi termékelőnyeit. Ezután megvizsgálják, hogy az nyereséges és technikailag megvalósítható lenne-e. „Végül pedig tanulmányozzuk azt a témakört, amely minden szolgáltatás esetében közvetlenül kapcsolódik a vevőhöz: az adatok titkosságát” – mondta el Wegner. Az adattitkossági törvény kérdéseit már a fejlesztés legkorábbi szakaszaitól kezdve figyelembe veszik. Személyes adatok elemzésére csak akkor kerül sor, ha abba a vevő beleegyezik. „Ügyelünk rá, hogy a vevők számára érthető és átlátható legyen, hogy adataikat mikor-hogyan használják fel” – tette hozzá Wegner.

Forrás: Deutsche Telekom, sajtóhírek, 2013. július 12.