Győzelem a World of Work MoonShot 2017-en

Hogyan lehet a technológiai robbanás hatásaira felkészülni a munka világában? Milyen kihívásokkal nézünk szembe ma a munka világában? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ Podlovics Tibor kollégánk, aki csapatával megnyerte a 24 órás World of Work MoonShot hackathon versenyt.

Hogyan indult a verseny?
Az előzetes jelentkezések alapján 120 lelkes ötletgazda került kiválasztásra, akik a Graphisoft Parkba kaptak meghívást a két napos 24 órás hackathon versenyre az Aon Hewitt szervezésében. A regisztrációt követően egyből csapatokba osztottak bennünket, különösen ügyelve arra, hogy az egy cégtől érkező kollégák ne kerüljenek egy csapatba. Nem tréfáltak, hiszen az IT Services Hungaryt négyen képviseltük és mind a négyen külön csapatokba kerültünk, ahol mentorok segítségével kezdhettük el a közös munkát pénteken 15 óra körül.

Hogyan zajlott az ötletelés?
Mi egy kis csapatot alkottunk összesen négy fővel és a mentorunkkal. Először mindenki bemutatkozott és bemutatta a saját ötletét, amivel nevezett a versenyre. Ezeket megvitattuk, majd közösen, egymás gondolataira rácsatlakozva kitaláltuk, hogy mi az a probléma, amivel foglalkozni szeretnénk. Gondolataink az oktatás és a személyes fejlődés körű csoportosultak. Ahogy körvonalazódtak az elképzelések elkezdtünk felkészülni az elődöntőre, amely pénteken 18:30-kor kezdődött. Az igen rövid rendelkezésre álló idő ellenére közös erővel sikeresen összeraktuk a prezentációnkat, amelyet két percben bemutatni a neves zsűri előtt. Vizuális segítségképpen maximum flipchartot használhattunk. Az előadás után azonnal volt a zsűrinek lehetősége 2 percben kérdéseket feltenni.

Bemutatnád röviden az elképzeléseiteket?
Mindenképpen az oktatással szerettünk volna foglalkozni. Úgy gondoljuk, hogy az oktatási rendszerünk elavult és nagyon lassan tud reagálni az egyre gyorsabban változó munkaerőpiaci igényekre, noha folyamatosan új, és új szakmák jönnek létre. Ebből kiindulva született meg a Know House ötlete, amely egy online és offline tér, ahol generációkon átívelően mindenki hozzáfér pontosan ahhoz a tudáshoz, amelyre szüksége van.

Hogyan kell ezt elképzelni?
Itt bármit lehet tanulni a programozástól megkezdve a varráson át a hegedűkészítésig. A Know House összehozza az embereket bármely generációból az online és valós térben is, ahol a tudásukkal „fizetnek” a tanultakért. Aki tanít, tanulhat is. Így ismerheti meg a barkácsolás alapjait egy kitűnő fiatal programozó, aki majd saját ismereteit adja át egy másik tanulni vágyó embernek. Bárki regisztrálhat és feltöltheti, hogy mi az, amit szívesen tanulna, vagy éppen tanítana. A finanszírozás kredit alapú, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy a képzésekért kredittel lehet fizetni és a tudásátadásért pedig krediteket lehet szerezni. Ha valaki nem szívesen tanít, akkor ő pénzért is tud kreditet vásárolni. Ezáltal azoknak is lehetősége van tanulni s fejlődni, akik nem engedhetnek meg maguknak drága képzéseket. Az offline oldala az, ami igazán összehozza az embereket. Szeretnénk olyan közösségi tereket alapítani, ahol ezek a tudások személyesen átadhatóak. Az idősebbek gyakran az art work típusú dolgokban járatosabbak, míg a fiatalok a technológiai fejlődéssel tartják nap, mint nap a lépést. Kialakítanánk egy értékelő rendszert, amin keresztül mindenki tud visszajelzést adni, ezáltal garantálva a minőséget.

Visszakanyarodva a versenyhez, mi történt miután megszületett az ötlet?
Az elődöntőben kiválasztották a legjobbnak ítélt hét ötletet, valamint létrehoztak plusz egy csapatot, akik a robot és ember kapcsolatáról gondolkozhattak a hátralévő második napon. Mi is kaptunk több visszajelzést a zsűritől, ami alapján tovább tudtuk csiszolni a tervünket. Átgondoltuk a megvalósítás első lépéseit, megfogalmaztuk a potenciális célközönséget stb. Az éjszakát mi hajnal 1 utána már a pihenésre szántuk és a szombatnak néhány óra alvás után már egy új mentorral vágtunk neki, ugyanis a második napra minden csapat új mentort kapott. Külön érdekesség, hogy az előző napi mentorunknak, annyira megtetszett az ötlet, hogy másnap csapattagként csatlakozott hozzánk. A döntő során 4 percben mutattuk be, ismét kizárólag flipchart használatával az ötleteinket és válaszoltunk két percben a zsűri kérdéseire. Nagyon örültünk, amikor kiderült, hogy a mi ötletünk nyerte el leginkább a zsűri tetszését. Hirtelen ez nem is tudatosul az emberben.

Melyek a további lépések?
A győztes csapat lehetőséget kap arra, hogy ötletét bemutassa a HR Festen, illetve a Future Works Fesztiválon. A további munkához pedig az SAP biztosít egy platformot, ahol elkezdődhet az ötlet részletes kidolgozása és a megfelelő partnerek bevonása. A HR Fesztre szeretnénk összeállítani egy egyszerű és közérthető bemutatót, hogy minél többen megismerkedjenek a Know House szellemiségével és magával a koncepcióval.

Hogyan látjátok, hova juthattok el a Know House-okkal?
Habár ez egy erősen szociális indíttatású dolog, van benne üzleti potenciál is. Egy ilyen rendszerben könnyen kirajzolódik, hogy az emberek mit tanulnának szívesen, milyen területek érdeklik leginkább. A Nagyvállalatok is bedobhatják az ötleteiket, igényeiket, oktatóikat, így akár egy talent source-ként is működhet a Know House. Egyszerűbbé és sokkal célzottabbá válik a potenciális munkavállalók megtalálása és képzése, hiszen az igények találkoznak az érdeklődéssel. Segíthet a pályaorientációban, megmutathatja, hogy mik a keresett skillek és mit érdemes tanulni az ifjú titánoknak. Akár a jelenlegi oktatási rendszer kiegészítéseként is működhet, hiszen mennyivel valóságosabb lehet az a történelemóra, ahol egy olyan szép kort megért nyugdíjas mesél az emlékeiről, aki valóban jelen volt például a második világháborúban. Ki tujda? Lehet, hogy 30 év múlva már nem plázákba járnak az emberek, hanem szívesen beugranak a legközelebbi Know Houseba, ahol közösen tanulnak és építik szociális kapcsolataikat úgy, hogy közben rengeteg sikerélményben van részük.

A döntőben elhangzott előadások megtekinthetőek az alábbi a linken.