Feltörő terület

Böthe-Csaba_2[1]Az IT-outsourcing, vagyis az informatikai feladatok kiszervezése népszerű trenddé vált a nemzetközi cégek körében. A nagyvállalatok ma már akár komplett munkafolyamatokat is szívesen helyeznek ki Magyarországra. Interjú Bőthe Csabával, az IT Services Hungary ügyvezető igazgatójával.

A válság milyen hatással volt az IT-outsourcing területére?

A magas bérköltségekkel dolgozó nyugat-európai cégeknek az utóbbi években komoly létszámleépítésekbe kellett fogniuk, ám a mi üzletágunk valósággal szárnyalni kezdett, mivel a multinacionális cégek rájöttek, hogy Kelet-Közép-Európába nemcsak az ügyfélszolgálati feladatokat, hanem akár komplex alkalmazásokat is kiszervezhetnek. Sokan ugyan az IToutsourcing cégeket a mai napig egyfajta call centerként képzelik el, ahol a betelefonáló ügyfeleknek segítenek például újratelepíteni a gépeket, ám ma már ez az üzletág ennél jóval többről szól. Gyakran mi végezzük például a cégek beszerzési folyamatait, monitorozzuk a szervereik működését, de portfóliónkban szerepel vállalatirányítási rendszerek fejlesztése (pl. SAP-rendszer átalakítása), üzemeltetése is.

A bővülés léptékét jól mutatja, hogy a válság kitörése óta az IT Services Hungarynél közel megháromszorozódott a dolgozók száma, ami jelenleg eléri a 3200-at. Ahhoz, hogy eljussunk erre a szintre, persze olcsóbban is kellett dolgozzunk a nyugateurópai konkurenseknél, ráadásul, mivel a piac megköveteli, évről évre lejjebb megyünk az árakkal.

Mivel tudják tartani a folyamatos árversenyt?

Szerencsére egyre több ügyfelünket meg tudjuk arról győzni, hogy ne külön, dedikált szervereket és szoftvereket, hanem inkább felhőszolgáltatásokat vegyenek igénybe, így a meglévő kapacitásainkkal több megbízást is ki tudunk szolgálni és méretgazdaságosabban tudunk működni. Emellett folyamataink automatizálásával, sztenderd megoldások bevezetésével, a beszállítóink folyamatos tendereztetésével is lehetőségünk van további költségcsökkentésre.

A felhőszolgáltatások mellett még milyen technológiák segítik a cég hatékony működését?

Bár több is van, főleg a nagy mennyiségű adatok feldolgozására kifejlesztett big data eljárásokat emelném ki. Ezeknek a fontosságát jelzik azok a becslések is, amelyek szerint 2011 óta annyi új lejegyzett információ keletkezett a világon, mint a történelem kezdetétől egészen két évvel ezelőttig. Az adatok rohamléptékű felhalmozódása pedig megnehezíti a céges elemzések készítését is. Erre a kihívásra választ adhat például az SAP HANA (High Performance Analytic Appliance) nevű technológiája, amellyel a fájlokat nem a merevlemezre mentjük, hanem a számítógép rendszermemóriájába tömörítjük. Így az információk kiértékelése több százszor vagy ezerszer is gyorsabbá válhat, ennek köszönhetően az ügyfeleink döntéshozó munkáját napokkal vagy akár hetekkel is le tudjuk rövidíteni.

Tulajdonosunknak, a T-Systemsnek az egyik olajipari partnere már fontosnak ítélte ennek a technológiának a mielőbbi bevezetését. Külön büszkeség számunkra, hogy a T-Systems az ügyfélnél a SAP HANA program jelenlegi 5 projektjéből 3 infrastruktúra-projekt vezetését az ITSH Stratégiai Project Management csoportjának projektmenedzsereire bízta. Feladatuk a nemzetközi (angol, holland, német, szlovák és maláj) projektteam szakemberei munkájának koordinálása, az ügyféllel való kapcsolattartás, és a projektcélok teljesítése a megadott idő- és költségvetési keretek között, amelyet mind az ügyfél, mind a belső megbízó megelégedésére végeznek.

A folyamatos bővülés mellett nehéz az új pozíciókra embereket találni?

Mivel az ügyfeleink döntő többsége külföldi, akik sokszor még az akcentusmentes nyelvtudást is elvárják az alkalmazottainktól, nem könnyű alkalmas jelentkezőket találni. Előfordul, hogy kezdő állásokat például bölcsészekkel töltünk fel, mivel nekik a tanfolyamainkon már „csak” az informatikai szaktudást kell átadni. De azért is vagyunk jelen több nagyvárosban – tavaly óta már nemcsak Budapesten, Debrecenben és Szegeden, hanem Pécsen is –, hogy minél szélesebb munkaerő-kínálatból választhassunk. Csak a hajdú-bihari megyeszékhelyen 1300 alkalmazottunk van. Az utánpótlást segítjük emellett azzal is, hogy együttműködünk a középiskolákkal és az egyetemekkel például a megfelelő gyakorlatias képzések kidolgozásában. De szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mivel ahogy az Aon Hewitt és az AIESEC közös országos felméréséből is kiderült, az IT-iparág iránt érdeklődő körében az IT Services Hungary számít a legismertebb és a harmadik legvágyottabb munkáltatónak.

Forrás: Figyelő, IT Trend, 2013. május 12.
ITSH_Figyelo_IT_Trend_20130612