Engedd játszani, majd vedd fel!

Grafika5Játszani mindenki szeret, és ha játékos elemeket viszünk bele, a munka is könnyebben megy. a legújabb tapasztalatok viszont arra is rávilágítanak, hogy a „gamification” már a toborzás során nagyszerű módszer lehet.

 

Nincs könnyű dolga annak a cégnek, amelynek évente több száz új, magasan képzett, nyelveket beszélő munkatársra van szüksége. Márpedig az IT Services Hungary (ITSH) pont ebben a cipőben jár. A nemzetközi ügyfélkörrel rendelkező ICT szolgáltatóközpont jelenleg több, mint 3500 főt foglalkoztat négy telephelyén és az idei évre is további bővülést tervez.

Játék a munka
A fiatal utánpótlás megtalálása egyre nehezebb.
A toborzás hagyományos formái viszont kevéssé alkalmazhatók az y-generációnál, mondja Sümegi Zsuzsanna, a vállalat kommunikációs vezetője.

Az interneten felnőtt fiatalok ritkábban olvassák a nyomtatott sajtót, és az online felületeken is nehéz őket hirdetésekkel megszólítani: ezeknél sokkal innovatívabb módon kell felkelteni érdeklődésüket az iparág, a cég iránt és felhívni a figyelmüket a nyitott pozíciókra. Ezért találta ki az ITSH, hogy Magyarországon először online toborzó játék formájában próbálja megtalálni a legrátermettebb IT-s munkaerőt. Az iknowit.hu oldalon februártól májusig zajló játékban négy különböző pozícióra (Testing, Project Management, Service Desk, Support/ Operation lehetett jelentkezni, hogy aztán gyakornokként indulva 12 nap alatt minél több pontot gyűjtsenek össze és minél magasabb pozícióba jussanak el.

Az ITSH irodai környezetét imitáló háromdimenziós online felületen minden napra egy-egy kérdés, feladat jut: ezek egyharmada szakmai, a többi pedig az általános műveltséget, a logikát vagy az éppen az ITSH ismeretét teszteli. Egyes kérdésekre gyorsan kell válaszolni, másoknál lehetőség van internetes kutakodásra, az pedig teljesen véletlenszerű, hogy magyarul, németül vagy angolul kapja-e a versenyző a feladatokat. Plusz tevékenységekért plusz pontokat járnak – ez kiváló módszer annak vizsgálatára, hogy ki mennyire motivált, mennyire szeretne másoknál sikeresebb lenni.

Út a sikerhez
Az online felületeken és a Facebookon meghirdetett játék nem várt sikert hozott, mondja Sümegi Zsuzsanna. Több mint 2700-an regisztráltak a játékra, közel 1500-an aktívan játszottak is, és közülük legtöbben nagyon komolyan vették a megmérettetést. (Arra is lehetőség volt, hogy valaki több pozícióra jelentkezzen vagy többször is induljon.) A lelkesedést a nyeremények is fokozták. A három hónapos játékban havonta hirdettek eredményt mind a négy pozícióban, a legjobban teljesítők többek között értékes tárgynyereményeket nyerhettek. ennél azonban sokkal motiválóbb volt hogy az ITSH az egyes pozíciókban legjobb eredményt elért tíz-tíz játékost már „igazi” állásinterjúra is behívta amelyre több mint 70 százalékuk el is ment. A felvételi procedúra még nem zárult le, így azt nem tudják egyelőre megmondani, hogy a nyertesek közül végül is hányan kötnek ki az iTsh-nál.

Előzetes szűrés  
A módszer előnyei már az első próbálkozásnál kiválóan megmutatkoztak, értékeli az eddigi tapasztalatokat a kommunikációs vezető. Sokkal több – ráadásul az informatika iránt komolyan érdeklődő – fiatalt értek így el, mint más, hagyományosabb módszerekkel. A játék megkönnyíti a tényleges toborzást is: az elvégzett feladatokból, a kérdésekre adott válaszokból, a játékos hozzáállásából egyértelműen kiderülnek nem csak szakmai ismeretei, hanem emberi tulajdonságai, motiváltsága is. „Nem véletlen, hogy csak az első tízet hívjuk be; nem nagyot akarunk meríteni, hanem a »kínálat« legjavát akarjuk lefölözni. így a hr-eseknek csak azokkal kell találkozniuk, akik előzetesen már bizonyították rátermettségüket, motiváltságukat és hozzáértésüket”, fogalmaz Sümegi Zsuzsanna.
A mostani sikert látva az ITSH szakemberei már tervezik a következő, őszi kampányt is. Abban a mostani pozíciókhoz is új feladatokat találnak ki, illetve lesznek újonnan meghirdetett munkakörök is, így mindenki ismét egyenlő esélyekkel indulhat.

Forrás: IT People, 2014. május 20. (26-27. oldal)