Bizalomra építve

Kovács Klaudia CES részlegvezető IT Services Hungary

Kovács Klaudia
CES vezető
IT Services Hungary

A kölcsönös bizalom és az új ismeretek, tapasztalatok megszerzése munkatársakat és vezetőket egyaránt motivál.

 

Vissza tud emlékezni, mi volt a legfontosabb motivációja, amikor először munkába állt?
Első munkahelyem a Nokia volt, ahol alkalmazásfejlesztőként dolgoztam. Arra törekedtem, hogy elsajátítsak minél több olyan ismeretet és tudást, amely segít az új kihívások kezelésében, és egyúttal szakmai kompetenciám fejlesztését is támogatja.

Első munkahelyén sikerült megtalálnia a vezetésnek az Ön „motivációs pontjait”?
Annak ellenére, hogy a terület, ahol dolgoztam, korlátozott lehetőségeket biztosított új, más képességeket igénylő feladatok ellátására, a vezetők mindent megtettek, hogy a munkatársak számára kiváló légkört és új kihívásokat teremtsenek.

Melyik munkahelyén tudott a legjobb légkörben dolgozni? Miben tért el ez az összes többitől?
Számomra nagyon fontos és inspiráló a jó csapatszellem. Ez leginkább az első és jelenlegi munkahelyemre jellemző, ahol nagyszerű légkörben, egymást támogatva és egymástól tanulva dolgozhatunk.

Ön szerint 2013-ban mivel lehet leginkább motiválni egy dolgozót?
Legfontosabb az őszinte, bizalomra épülő kapcsolat a vezető és a munkatársak között. Biztos vagyok abban, ha a kollégák látják, hogy szakmai és magánjellegű problémáikat őszintén megbeszélhetik vezetőjükkel, az pozitívan hat munkavégzésükre. Lényegesnek tartom továbbá, hogy a munkatársak számára elérhetőek legyenek a szakmai kompetenciájuk fejlesztését célzó képzések, és ismerjék a cégen belüli karrierlehetőségeket. Természetesen az anyagi megbecsülés sem mellékes, de ezekkel [az előbb említett] eszközökkel véleményem szerint hatékonyabb motiváció érhető el.

Hisz Ön a rövid távon alkalmazott demotiváció sikerében?
Az én palettámon ilyesmi nem található, nem vagyok a „leszúrás”, a megszégyenítés híve. Ha valakivel gond van, négyszemközt tényszerűen beszélem meg vele a problémákat. Itt is nagyon fontosnak tartom a nyílt és őszinte kommunikációt.

Tud olyan területet említeni, ahol a túlzott csapatmunka már-már negatív hatású lehet?
Ahogy említettem, számomra nagyon inspiráló a csapatmunka, így a „túlzott” jelzőt nem tudom értelmezni. Gondot az jelenthet esetleg, ha nagy létszámú a csapat, nincs konszenzus a munkatársak között, s folyamatosan számos álláspontot kell meghallgatni, ütköztetni. Ez a hatékonyság rovására mehet. Szerencsére ez nálunk nem jellemző.

Mennyit változott a „lojalitás” Ön szerint az elmúlt 10–15 évben a dolgozók körében?
Nem gondolom, hogy sokat változott. Ha a kollégák motiváló környezetben, jó hangulatban és megfelelő feltételek mellett dolgozhatnak, lojálisak lesznek cégük irányába. A mai fiatalok másként szocializálódtak, sokkal mobilabbak, hamarabb mennek például külföldre dolgozni. Ez a megváltozott infokommunikációs háttérnek, a nemzetközi oktatási rendszereknek is köszönhető. Fontos, hogy cégen belül biztosítsunk számukra szakmai képzéseket, és mutassuk meg az előrelépési lehetőségeket annak érdekében, hogy kölcsönösen hosszú távon számíthassunk egymásra.

Mit gondol a generációs ütközésekről?
Nem látok komoly ellentéteket. Sőt, azt tapasztalom, hogy azokon területeken, ahol több generáció dolgozik együtt, a munkavégzés is hatékonyabb. A fiatalok kikérik az idősebb kollégák véleményét, támaszkodnak a tapasztalatukra. Az idősebb kollégák pedig lendületet, dinamizmust nyernek a fiataloktól.

A dolgozók magánéletét hermetikusan elzárják a munkától, vagy Önök törekednek arra, hogy a cég arra is pozitív hatással legyen?
Törekszünk, ugyanis ha egy munkatársnak magánéleti problémái vannak, az kihatással lesz a munkájára is. Segítünk feloldani a problémákat, mert a jó teljesítmény egyik záloga a kiegyensúlyozottság. Emellett törekszünk arra, hogy munkatársaink számára biztosítsuk az egészséges egyensúlyt a munka és a magánélet között.

Mit emelne ki, miért érdemes egy meglévő vagy leendő dolgozónak Önöknél dolgoznia?
Fiatalos, dinamikus, emellett a szakmához kiválóan értő kollégák között lehet nap mint nap dolgozni. A széles ict-portfólió a szakértők számára csakúgy, mint az egyéb kompetenciákkal rendelkező kollégák számára színes, kihívásoktól nem mentes feladatokat biztosít. A cég profiljából és tulajdonosi hátteréből [a DT-csoport tagja] adódóan munkatársaink nemzetközi projekteken dolgoznak, s lehetőségük van akár külföldön is folytatni pályafutásukat. Számos szakmai és nyelvi képzést kínál a vállalat a munkatársak számára, és nagy hangsúlyt fordít a vezetés arra, hogy meglévő, „saját nevelésű” kollégákból kerüljenek ki az új vezetők.

Ma, 2013-ban mi az Ön legfontosabb motivációja?
Számomra fontos a folyamatos fejlődés, a lehetőség új, akár szakmai, akár vezetői tapasztalatok elsajátítására. Sokkal fontosabbnak tartom az állandóan változó környezet megismerését és az új, izgalmas szakmai kihívásoknak való megfelelést, mint a tudatos karrierépítést.

Forrás: IT Business / IT People, 2013. május 29.
http://www.itbusiness.hu/Fooldal/itpeople/emberek/Bizalomra_epitve.html