A robotok hamarosan sok változást hoznak a világunkban

portrait-Illek_463x285Christian P. Illek, a Deutsche Telekom Humán Erőforrásokért felelős Igazgatósági tagja arról beszélt, hogy az intelligens gépek hogyan változtatják meg a munkánkat, valamint körvonalazta a vállalati kultúrában bekövetkező változtatásokat.

 

 

Az emberiség természetéből fakad, hogy folyamatosan innovációra, újításokra törekszik, illetve hogy új találmányokat vezet be. A kreativitás, a fantázia és a tudatos megfontolás az emberi agy kivételes jellemzői; ezt a gépek nem képesek lemásolni. Az ideghálózatok, mint például az AlphaGO gépekben való használata mindazonáltal kiváló példa arra, hogy milyen hihetetlen sebességgel fejlődik a mesterséges intelligencia (MI) területe. Az MI-hez kapcsolódó kutatások és fejlesztések az emberi kultúra figyelemreméltó eredményei. Az elkövetkező években az intelligens számítógépek javítják majd az életminőséget: betegségeket diagnosztizálnak majd, terápiákat javasolnak, óvják a környezetet, támogatják az oktatást és átalakítják a munkavégzési szokásainkat. Napjainkban már több, mint 10 millió robot működik a világban. Az előrejelzések szerint ez a szám 2020-ra ugrásszerűen, akár milliárdokra nő majd. Ez azt jelenti, hogy az intelligens robotok száma addigra meg fogja haladni a földön lakó emberekét.

De milyen lesz a munkavégzés a jövőben, amikor a robotok már olyan intelligensek lesznek, hogy felveszik a versenyt az emberekkel bármilyen területen – vagy akár egyes munkákat még nálunk is jobban végeznek?

A gépek természetesen a legtöbb iparágban dolgozó ember helyét nem tudják átvenni; valószínűbb, hogy inkább az ember és a robot egymás oldalán, együtt dolgozik majd. Nagyobb számban fordulnak majd elő intelligens gépek a gyártóüzemekben és az üzleti irodákban, ahol partnerként és kollégaként szolgálnak majd emberi megfelelőik mellett. A megerőltető, ismétlődő és unalmas feladatok átvállalása mellett a gépek szociális szerepet is játszanak majd a dolgozók csoportjaiban. Az emberek és gépek közötti kölcsönhatások, illetve akár a közöttük kialakult szimbiózis – amely jelenleg a gyógyászati technológiákban látható – alapvető részévé válik majd a mindennapi munkavégzésünknek a mesterséges intelligencia hihetetlenül dinamikus fejlődésének köszönhetően. Az ilyen kihívásokat korán felismerő és sikeresen kezelő üzleti vállalkozások új üzleti modelleket fejlesztenek majd ki a jövőbeni piacokon való túlélésük érdekében.

Jelenleg vállalati kultúránk folyamatban lévő átalakulásának kritikus fontosságú válaszútjánál állunk: egyre több, emberből és gépből álló csoport lesz az értéklánc része. Ennek megfelelően az üzleti vállalkozásoknak meg kell barátkozniuk a gondolattal, hogy az emberek és az intelligens gépek az egyes feladatokat együttműködve fogják elvégezni. A Work 4.0 (Munka 4.0) elnevezésnek megfelelően, ezt az új koncepciót Diverzitás (Diversity) 5.0 illetve Együttműködés (Collaboration) 5.0 névvel illethetjük.

A nem, az életkor, a kulturális örökség és a nemzetiség mellett ezentúl a gép dimenziójára is koncentrálnunk kell a jövőbeni munkaerő-források területén. Az első vegyes, humanoid robotokat foglalkoztató csoportokat már be is vezették Japánban. A Nestlé emberek és robotok „hibrid csapait” alkalmazza Japán egész területén kávégépek értékesítésére. A „Pepper” névre hallgató robotokat a Softbank fejlesztette ki, amely egy innovatív japán technológiai konszern. Ezek a robotok megszólítják az ügyfeleket, felkeltik az emberek figyelmét és termékinformációkkal szolgálnak. Emberi kollégáik részletesen elmagyarázzák a kávégépek működését, és megválaszolják az ügyfelek speciális vagy szokatlan kérdéseit.

Az intelligens gépek már a vezetésben is utat törnek maguknak. A hongkongi illetőségű Deep Knowledge Ventures befektetési társaság egy algoritmust nevezett meg igazgatótanácsának hatodik tagjaként 2014-ben. Az algoritmusnak döntési joga van minden vezetői kérdésben, és szava ugyanolyan értékkel bír, mint emberi társaié. Ki tudja, lehet, hogy 20 év múlva már egy DAX vállalatnál is üdvözölhetjük az első robot munkaerőt.

Addig azonban számos akadályt kell leküzdeni, ha lesz egyáltalán valódi együttműködés ember és gép között. A neves bostoni MIT egyetemen végzett kísérletek elég árulkodó eredménnyel jártak: az emberek általában szívesebben támaszkodnak a megérzéseikre, mint egy algoritmusra. A szakértők ezt a jelenséget „algoritmus elkerülésnek” hívják. A járművezetésnél például gyakran előfordul: Hányan lehetünk, akik nem veszik figyelembe egy autós navigációs rendszer utasításait, mert biztosak vagyunk benne, hogy mi jobb útvonalat ismerünk? Vagy gondoljunk arra az érdekes jelenségre, melyet a pszichológusok „torzított értékelésnek” hívnak. Emberi szempontból ugyanis a gépek által okozott hibákat mindig komolyabbnak illetve súlyosabbnak tekintik, mint az emberi hibákat. Biztosan hallottuk már hiba felmerülése esetén a következő mondatot: „Úgy tudtam, hogy egy gépben nem lehet megbízni!”

A tudósok azt is felfedezték, hogy az emberi lények könnyebben elfogadják és elviselik a robotokat, ha azoknak emberibb a megjelenésük. Ez a gépekre is hatással van: Ha egy intelligens eszköz nevet, hangot és testet kap, az emberek általában boldogan dolgoznak együtt velük. Megjegyzendő azonban, hogy a kutatások azt is mutatják, hogy az ideális „gépi ember”-nek emberi tulajdonságokkal is rendelkeznie kell, viszont emberi kollégáinak azonnal rá kell jönniük, hogy robotról van szó. Ha ezek a feltételek teljesülnek, nem lesz probléma az együttműködéssel.

Az intelligens rendszerek – például az IBM Watson vagy a Google AlphaGo – a jövőben megváltoztathatja majd a vállalkozások gondolkodásmódját, tevékenységeit és munkavégzési szokásait. Az embereknek meg kell tanulniuk jól kijönni az intelligens humanoid robotokkal a munkahelyükön. Arról vitatkozhatunk, hogy mikor és milyen mértékben vesznek részt a robotok a munka világában, de az egyértelmű, hogy nincsen semmilyen ok – és észérv – arra, hogy ennek a bekövetkeztét meggátoljuk. A robotok lesznek az új kollégáink a jövőben. Így a fejlődést érdekeinket megfelelően érvényesítve tudjuk majd alakítani, hiszen egy dolog világos: az intelligens robot dolgozik majd nekünk és értünk, és nem pedig fordítva. A gépek és emberek intelligens munkamegosztása azt jelenti, hogy az emberek lesznek a stratégiai felelősök, míg a gépek taktikai ügyességet biztosítanak. A mi feladatunk, hogy meghatározzuk és megvalósítsuk ezt a fajta speciális együttműködést.

Forrás: Deutsche Telekom, 2016. augusztus 2.