A Népautó-projekt

VW_china[1]Mostanáig a Volkswagen China mintegy 100 000 ötletet és javaslatot kapott a jövő autójával kapcsolatban azon a közösségi platformon, amely a „Népautó-projekt” (PCP) elnevezést kapta. Kínában a felhasználók a jövőbeli mobilitásra vonatkozó gondolataikat a Web 2.0 projekt keretein belül küldhetik be 2011 tavasza óta. Az élénk kék „Duci autó” (lásd kép) a Volkswagen javaslata volt. Sven Neumann és Günther Braun, a Volkswagen Group China marketing-, illetve informatikai igazgatója egy interjú során beszélt a PCP lényegéről.

Neumann úr, a A jövő Volkswagenje jelenleg Kínában és a Web 2.0-án ölt alakot. Mi vezette önöket arra, hogy a „Népautó-projekt” online platform segítségével egy újfajta módszert próbáljanak ki a vásárlókkal folytatott párbeszédben?
Sven Neumann: Kína a Volkswagen második belföldi piaca, amely a jövőre nézve igen szép kilátásokat ígér. Mintegy 470 millió ember érhető el online, akik igen aktívan használják az Internetet, és az országban rendszeresen tesznek közzé tartalmakat. Közösségi oldalakon keresztül intenzíven építik hálózataikat, blogot írnak, és saját tartalmakat tesznek fel az Internetre. Ezek optimális körülmények ahhoz, hogy egy nyílt innovációs projekt keretein belül létrehozzunk egy Volkswagen-közösséget, és egyúttal arra is, hogy ezt a lehetőséget kihasználjuk a jövő autójának megtervezésére. Ráadásul a Népautó-projekt Kínában innovatív, kifejező érzetet biztosít a Volkswagen márkának.

Mennyire elégedettek a reakciókkal?
Sven Neumann:Reményeink maximálisan teljesültek. A weboldalnak elindítása óta mintegy 30 millió látogatója volt. Körülbelül 300 000 regisztrált felhasználó majdnem 100 000 ötletet és javaslatot küldött be a jövőbeli mobilitás kapcsán – ezek értékelése most folyik. Ezek igen hatásos számok, amelyek megerősítik, hogy az új megközelítés és az új koncepció helyes.

Hogy sikerült a PCP-t ennyire ismertté tenni Kínában?
Sven Neumann: A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a dolgokat már a kezdetektől felpörgessük. A megfelelő működéshez el kellett érnünk egy kritikus tömeget. Ezért is alkalmaztunk számos olyan mechanizmust, amely segít a felhasználókat eljuttatni a weboldalra. Ma a PCP növekedése főként a személyes ajánlásoknak köszönhető – ezt a trendet mi azzal fogjuk tovább erősíteni, hogy célzott kapcsolódásokat hozunk létre a kínai közösségi oldalakkal. Amikor a PCP-felhasználóknak lehetőségük nyílik arra, hogy könnyen és egyszerűen behozzák barátaikat a közösségbe, ezek a számok még tovább fognak emelkedni. A célunk az, hogy 2012 végéig mintegy 200 000 ötlet jusson el hozzánk.

A PCP-projektben technológiai partnerük a T-Systems. Milyen kihívásokat jelent az informatikai infrastruktúra számára az az iram, amellyel a PCP növekszik?
Günther Braun: A szolgálgató infrastruktúra tervezésekor gyakorlatilag nem tudtunk semmiféle múltbeli tapasztalatra építeni. A Volkswagen teljes múltjában nem található ehhez fogható vállalkozás. Ugyanakkor mi vagyunk az első olyan autógyártó cég Kínában, amely ilyesfajta kommunikációs csatornát kínál és használ aktívan. Ezen túlmenően bizonyos helyi sajátosságokat is figyelembe kellett vennünk: például azt, hogy a kínai Internet északi és déli részre van felosztva. Ha ezt az adatközpont nem veszi figyelembe, akkor bizonyos körülmények között egyes felhasználókat kizárnánk.

Hogy láttak neki a probléma megoldásának?
Günther Braun: A T-Systems ún. Dynamic Computing megoldása lehetővé teszi számunkra, hogy gyorsan több erőforrást kapcsoljunk a PCP platformhoz és a különféle internetes szolgáltatásokhoz, amikor csak szükséges. Az informatikai háttér szorosan követi a kampányokat. Az olyan nyílt forráskódú sztenderdek mellett, mint például az Apache Tomcat, a Liferay szoftvert is alkalmazzuk ahhoz, hogy a felhasználók böngészőjében egy egységesített felhasználói felületen hozzuk össze az információkat, adatokat és alkalmazásokat. Úgy tudom, a PCP a Liferay egyik legnagyobb installációja a világon.

A „Népautó-projekt” korlátozott időtartamú, mi lesz a közösségi oldal jövője a Volkswagennél?
Sven Neumann: Szeretnénk a Kínában a PCP során felhalmozott tapasztalatokat más VW piacok számára is elérhetővé tenni. Tulajdonképpen az is nagyon valószínű, hogy a koncepciót több piacon nemzetközivé tesszük, hogy további együttműködéseket tegyünk lehetővé. Egy biztos: a közösségi média témaköre továbbra is sok feladatot fog adni nekünk a Márkamenedzsmentnél.