A jövő felhőalapú

Gerner Péter

Gerner Péter

“A felhőbe költözés általában még ma is hosszú megfontolás és sok üzleti elemzés végeredményeként történik meg, pedig a cloud túl van már a csodavárás kissé idealista időszakán. Bizonyos értelemben érett piacnak tekinthető, ahol sok a versenyző, hiszen minden komoly szolgáltató kínálatában ott van már a cloud. Épp ezért értékelődik fel a bizalom. A bizalom, amelyet a korábbi együttműködések hitelesítenek” − mondta el lapunknak az egyik legjelentősebb hazai információs és kommunikációs technológiai (ICT) vállalat szakembere.

“A cloud üzemeltetésében az a szép, hogy viszonylag nehéz jól csinálni” − teszi hozzá némi iróniával Gerner Péter, az IT Services Hungary (ITSH) üzletágvezetője, aki szerint a cloud kétségbevonhatatlan előnye a rugalmasság, a hatékonyság és a takarékosság, miközben a hátrányára írható viszonylagos bonyolultsága. Az ebből fakadó hibákat ráadásul a vállalati ügyfelek nehezebben tolerálják, mint a magánfelhasználók. Annál is inkább, mert a clouddal kapcsolatban eleve van egyfajta bizalmatlanság az ügyfelekben, ahogy hagyományosan az olyan megoldásokkal szemben lenni szokott, amelyekre a felhasználóknak nincs ráhatása. Gerner szerint azonban ezt a kezdeti tartózkodást a vállalati ügyfelek esetében hatékonyan lehet kezelni, részint a menedzsmentnek tartott szakmai prezentációkkal, részint pedig gyakran már azzal is, hogy az ITSH szakemberei elkezdenek együtt dolgozni az ügyféllel, mintegy közösen “lakják be” a felhőt.

Az ITSH partnerei között éppúgy megtalálhatóak az autógyárak, az olaj- és a gázipar jelentős szereplői, mint a pénzintézetek. A német T-Systems Cégcsoport – amelyhez az IT Services Hungary is tartozik − teljes körű cloud-portfólióval rendelkezik. A cloud szolgáltatások egy részében már a tervezést is Magyarországon végzik, míg vannak olyanok is, amelyeket ugyan nem a magyar leánycég tervezett, de ők működtetik a felhőbe kihelyezett infrastruktúra elemeit, illetve az ügyfél adatbázisait, alkalmazásait. A cloud vállalati értelmezésben ugyanis az infrastruktúra mellett a tárolókat, a hálózatot, a virtualizációs megoldásokat és az e fölött lévő alkalmazásokat is magában foglalja. A cég üzletágvezetője lapunknak elmondta: az ITSH “látókörében” lévő nagy cégek között ma már nincs olyan, amelyik egyáltalán ne használná a cloud kínálta megoldásokat, abban viszont ma még nagy a “szórás”, hogy melyik vállalkozás milyen kiterjedten használja a cloudot, illetve milyen felhőalapú megoldásokat választ.

Az ITSH tapasztalatai szerint a cloud vállalati körben történő elterjedésénél a normál üzleti logika működik: aki korábban már beruházott egy infrastruktúrába, az rendszerint vonakodik azt egyik pillanatról a másikra “félretolni”, ám a bővítések során általában már komolyan fontolóra veszik az ügyfelek bizonyos funkcióknak és alkalmazásoknak a felhőbe költöztetését. “A közelmúltban készült tanulmány szerint az T-Systems cloud portfóliójának nagyon jó az “értettsége”. Az ügyfelek azonban általában kezdetben óvatosan lépnek, például a meglévő eszközeiket megtartják, és csak az újakat bízzák a cloud szolgáltatóra. Amint azonban megtapasztalják, hogy azok megbízhatóan és olcsóbban működnek a felhőben, rendszerint maguk akarnak továbblépni” – vázolja fel Gerner Péter a tipikus ügyfél és a felhő “kapcsolati görbéjét”.

Forrás: Napi Gazdaság, 2013. október 22.